Centrum Locika vydalo takovýto letáček, který visí na některých školách. V podstatě znamená, jak rozumět svému dítěti a co se skrývá za jeho postoji.
Přišlo mi to zajímavé, tak to prezentuji na svém blogu.
V levém sloupečku je ukázáno, co vidíte; v pravém, co se opravdu děje.
PŘEHNANÁ CITLIVOST · Dítě brečí kvůli maličkostem · Je smutné, když odcházíte · Vadí mu být samo · Nemůže se dívat na smutné filmy |
· Dítě nezvládá samoregulaci · Bojí se nových věcí a nezvládá se přizpůsobit všemu najednou · Má vnitřní strach, který neumí vyjádřit |
NAŠTVANOST · Dítě často křičí · Hází věcmi a ničí je · Uzavírá se do sebe · Používá fráze jako „nenávidím tě“ a „jdi pryč“ |
· Dítě je zahlceno emocemi · Neumí pracovat s nepříjemnými pocity · Potřebuje pomoci s uklidněním a s pochopením toho, co prožívá · Bojí se nových situací a věcí, se kterými si neví rady
|
PERFEKCIONISMUS · Dítě si trvá na pravidlech · Nezvládá, když věci nejsou podle jeho představ · Nechce vynechat školu, ani když je nemocné · Bojí se, že odpoví na otázku špatně · Nezvládá jakoukoliv kritiku |
· Dítě si neví rady s náročnými emocemi, např. úzkostí · Čerpá svou jistotu z vnějších pravidel nebo reakce okolí · Má problém s vyjádřením svých pocitů · Potřebuje mít jistotu, že věci dělá správně |
STYDLIVOST · Dítě se schovává za vámi · Bojí se nových lidí · Nezvládá dobře změnu · Nerado navštěvuje nová místa · Preferuje blízké kamarády před seznamováním |
· Dítě je nesvé v nových situacích a chce nejdříve plně pochopit, co se děje · Dítě potřebuje čas na porozumění novým věcem · Potřebuje pomoci s plánováním nových věcí |
PŘEHNANÉ NADŠENÍ · Dítě se chová hyperaktivně, když přijdou hosté · Říká nevhodné věci před ostatními · Vtipkuje v nevhodných situacích · Skáče po nábytku · Před okolím si hraje na tvrďáka |
· Dítě potřebuje pomoci s regulací svých emocí i přesto, že jsou pozitivní · Neumí se zklidnit, když je plné očekávání · Neadekvátně čte sociální situace |
Jako souhrn chování a emocí a co se za nimi skrývá, stojí za to, si letáčku všimnout a přečíst si ho. Jejich stránky jsou www.centrumlocika.cz a stránky spolupracující organizace www.detstvibeznasili.cz.
Každý zná své dítě a ví, zda je introvert nebo extrovert, jak se chová před cizími lidmi, jak reaguje na kolektiv dětí nebo dospělých, co mu vadí, kdy je rozzlobený, naštvaný nebo naopak projevuje nadměrné veselí, zda je stydlivý nebo se rád předvádí, zda je perfekcionista nebo nepořádník. Jak se k tomu jako rodiče postavíme a umíme navázat vztah se svým dítětem, rozumíme mu, jak mu pomáháme na cestě životem a také jak to umíme, záleží jenom na nás. Co si z toho dítě vezme, je další věc. Také máte tu zkušenost, že máte více dětí a přestože jste je vychovávali stejně, každý je úplně jiný nebo že dítě reaguje podle nálady?
Tak
asi tolik.
Přijde mi moc zevšeobecňující.
OdpovědětVymazatA jestli to visí na základní škole a má to platit na všechny žáky,t ak si myslím, že je velký rozdíl mezi chováním např. prvňáka a třeťáka.
Hmm, a locika je vlastně salát.
Souhlas. Visí to na ZŠ, ale podle mého soudu jsou to řeči o ničem. Locika je také jméno hrdinky z Ledového království.
VymazatJako veliké shrnutí bych napsala: Dítě neumí pracovat s emocemi a novými situacemi, potřebuje vedení.
OdpovědětVymazatTo jsem si z toho odnesla já.. Což by rodič dle mě měl dělat - vést dítě, pomáhat mu pochopit svoje emoce, pomoci mu s jejich zpracováním. Na druhou stranu, když se jako malá jednou rozpláču u Titaniku, dělá to ze mě hned nevyrovnanou osobu?
No, přesně. Navíc si myslím, že děti jsou impulzivní a zažívají vše mnohem naplno a opravdověji než my dospělí. Když se zlobí, tak se v daném okamžiku zlobí, aby vzápětí na vše zapomněly. Není potřeba dítě hned řadit do nějaké škatulky.
VymazatVšechny tyto moudré knihy, nepatří do rukou rodičů, kteří místo své snahy poznat dítě, by ho rádi zaškatulkovali na základě všeobecnosti, ale každé dítě je originál.
OdpovědětVymazatPřesně tak.
VymazatJá to zas úplně neodsuzuji, ale moc mi to nepomohlo. Pro mě je to jinak řečeno vlastně totéž :-) Možná to mělo pomoci rodičům, že ne vždy je potřeba dítě trestat, ale být mu oporou.
OdpovědětVymazatJá jsem také byla zvědava, co píší a jak na to reagovat. Pokud má dítě s něčím nebo s někým problém a reaguje na někoho nebo na situaci, snažím se mu pomoci a situaci zvládnout. Navíc každé dítě je originál a bude na stejnou věc nebo člověka reagovat různě.
VymazatV pravém sloupci je vlastně pokaždé to samé - dítě volá o pomoc, na to by asi rodiče přišli i bez příruček, ovšem tak nějak chybí sloupec třetí - jak tedy dítě naučit zvládat své emoce? Když se to dítě učí nápodobou od svých rodičů a ani ti si tedy zjevně neumí poradit, když už bloudí v tomto letáku. A tak problém pokračuje v další generaci....
OdpovědětVymazatTo máš pravdu. V první řadě musí rodič rozumět svým dětem a potom může pomoci jim zvládat jejich emoce. Když ale např. otec perfekcionista se vzteká, že něco není podle jeho představ a dítě zdědí a odkouká tento vzor chování ...
Vymazat