Přeskočit na hlavní obsah

ZÁMEK BŘEZNICE

Zámek Březnice se nachází ve městě Březnice v okrese Příbram. Je obklopen zámeckou zahradou s parkem. 

Gotická tvrz, kterou založili příslušníci rodu Buziců byla přestavěna do renesanční podoby rodinou Lokšanů, když předtím od roku 1415 patřila Březnice Zmrzlíkům ze Svojšína, kteří po husitských válkách tvrz přestavěli. V roce 1506 koupili Březnici Malovcové, kteří se zapojili do stavovského odboje proti Ferdinandovi I. a v roce 1547 propadla Březnice do majetku královské komory. Jako konfiskát po Malovcích získal Březnici říšský místokancléř  Jiří z Lokšan, který zahájil renesanční přestavbu zámku. Další majitelé Jeníškové z Újezda, Kolovratové a Pálffyové prováděli již jen dílčí úpravy.  

Jeníškové z Újezda byla česká vladycká rodina. V 17. století povýšili do panského stavu. Pocházeli z Újezda na Litoměřicku. Přibík Jeníšek nechal v letech 1625 – 1632 vystavět zámeckou kapli Neposkvrněnoho početí Panny Marie. Rod Jeníšků z Újezda vymřel v roce 1728 Janem Josefem, který ve své závěti stanovil podmínku rodové aliance v českém prostředí ojedinělou, a sice že každý další majitel Březnice musí přijmout erb a jméno Jeníšků z Újezda. Toto pravidlo pak dodrželi následující dědicové z rodů Kolovratů a Pálffyů, kteří až do roku 1945 užívali titul svobodných pánů z Újezda. Vzhledem k tomu, že poslední majitelé symaptizovali během 2. světové války s Němci, je zámek nyní ve vlastnictví státu a majitelé si ho v restituci ani nenárokovali. 

V polovině září jsme se ocitli na tomto malebném zámku. Měli jsme nadšenou průvodkyni, která velmi zasvěceně podávala výklad o místní kulturní památce. Moc se nám to líbilo. Přikládám pár fotografií zámku, spolu se zámeckým parkem, rybníkem, nádvořím, studnou a orlojem.  


 

Komentáře

  1. Na zámcích mě zamykání do kasemat a chtějí po mě zázraky svatých. 👼

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zázrak je z kasemat se dostat. Ale nevím, jestli by si to přála zámecká paní ... 😀

      Vymazat
  2. Nejraději mám zámecké zahrady a bílé paní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zahrady, zahradníky, rytíře a dvorní šašky. 😉

      Vymazat
  3. Krásný zámek a zámecký park, ten je vždy nádherný všude.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se líbí udržovaný park, smuteční vrby, altánek. To se to v něm muselo procházet. A přitom to není tak dávno. Palffyové odešli v r. 1945. Fascinuje mě, že to není tak dávno.

      Vymazat
  4. Tyto končiny vůbec neznám, zámek je moc pěkný, na třetím snímku zespodu mně svým vzorem připomíná zámek v Litomyšli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viděla jsem také hodně zámků, ale tady jsme nikdy nebyli. Mají s Litomyšlí podobné sgrafity.

      Vymazat
  5. To s tou povinností s erbem je opravdu zajímavé :) Krásný zámek s opravdu zajímavou historií, nikdy jsem jej ještě nenavštívila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tím, že požadoval zachování erbu, udržel tradici svého rodu. Je to hezký zámek.

      Vymazat
  6. Já se rád projdu i v podzámčí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V zámku a podzámčí - i s babičkou a Barunkou. ☺🙂😊

      Vymazat
    2. Musím uznat, že tento zámek neznám a musím i uznat, že na to, že je zámek ve vlastnictví státu, vypadá on i okolí velmi malebně. :)

      Vymazat
    3. Mně se líbí že mají rodovou galerii, původní originální nábytek, původní knihovnu a i z vnějšku vypadá zámek velmi pěkně, včetně zámecké zahrady. 🙂

      Vymazat
    4. Asi si začnu dělat seznam, kam příští rok, máš zajímavé typy👍

      Vymazat
  7. Nadšenou a zanícenou průvodkyni celkem závidím, celé léto se mi nepovedlo někoho tak skvělého potkat, kecám, v Třeboni.
    Moc pěkné včetně přilehlého parku, je vidět, že je o baráček postaráno :-)
    Okna bych tam nechtěla umývat.
    Děkuji za příjemný výlet za historií.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. Živě a neotřele jsme měli popsánu pražskou defenestraci. 🙂

      Vymazat
  8. Docela se divím, že Pálffyové zámek nechali státu a ani to nezkusili, podle toho, co jsem četla, by si pro korunu nechali vrtat koleno :).

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn

OČNÍ ZÁŠKUBY

Když se oko zblázní Přichází to docela náhle a trvá většinou několik minut: oční škubnutí. Ačkoliv je to jen nepatrný pohyb, může dost znervóznit. Uvádíme přehled příčin a příznaků - a vysvětlíme, jak se záškubům oka vyhnout. Foto: Susann Städter/photocase.de Náhle se víčko začne chvět. Co za tím vězí a co se s tím dá dělat? Že se naše oči na pár sekund zdánlivě jakoby samy od sebe nakrátko zavřou a zase otevřou, víme. Zavření a otevření oka, mrkání, zajišťuje stabilní slzný film a my jsme na to tak zvyklí, že ho někdy vědomě nevnímáme. Oční víčko však někdy rychle a nekontrolovatelně kmitá a škubá, což může vést k nejistotě. Záškuby očí: Varovný signál těla Napřed dobrou zprávu: I když výsledky vyhledávání na Googlu naznačují něco jiného - u většiny lidí za záškuby nejsou žádné nádory nebo nevyléčitelná nervová onemocnění, ale neškodné příčiny. Otravné škubání je však signálem našeho těla, že je něco špatně. A naslouchat vlastnímu tělu se vždy vyplatí. Příčin, proč oko má záškuby, je