Přeskočit na hlavní obsah

SOKOL I.

20. března 2020 v 10:34 | Mirijam |  Povídky 
 
Ve středověku:
pro dnešní dámy.

Kastelán z Ripalty choval s láskou komorníka, který se jmenoval Ugo. Cvičil ho v jízdě a drotárství, čekal na den, kterým by ho pasoval na rytíře. Dobrý pán žárlil na komorníka madony Ginevry, jejíž mládí vzkvétalo bez ovoce a chlapec, který byl téměř pokládán za syna, ji ušetřil výčitek jejího manžela.

Madona žila šťastně. Láska k jejímu manželovi, lovy a rozhovor se ženami na stejné úrovni a hosty, takto se odvíjel jednoduchý a osamělý život na hradu ne méně než domácí práce, o které se pokorně starala. Stejně jako se zasmál slepicím, které, když viděl, jak je škube a ony mávají křídly, běhaly za ní a pták, který byl odhozen stranou byl pronásledován chamtivým a hádavým hejnem. Také se smál a bavil se, když jezdecký kůň divoce vyskočil nebo naznačil skok, nebo pokud v tapisérii oprava byla horší a hrozilo roztržení záplaty; a když šila u okna, ze kterého viděla širokou krajinu nízko pod sebou a kolem dokola, zpívala a vesničané dole v údolí slyšeli kadence jejího krásného hlasu jasně a upřímně.

Mona Lisa in natura! Proto byla madona Ginevra služebníky milována, i když se také bála, protože pánovy oči viděly všechno a protože každý její rozmar se stal vůlí otce. Pouze komorník Ugo jí sloužil odvážně a sebevědomě a když to dělal, věděl, jak překonat její rozhořčení předstíráním, že je rozhořčený a smutný; tak, aby nakonec vjela prsty do jeho hustých vlasů. Ugo se pak kroutil a najednou na ni pohlédl.

Ve skutečnosti bylo Ugovi povoleno mnoho věcí. Mohl vylézt na stromy na zahradě, aby natrhal ovoce a ořezal stromky; dokázal vylíčit nejpodivnější vtipy na starého sluhu nebo udeřit panoše, který mu hrozil pěstí; mohl špehovat služebnou, která se svlékala za dveřmi; byl obviněn u paní, paní se zasmála. Služebná ho obvinila u pána, pán mlčel.

Ale když mu bylo patnáct, komorník změnil svůj oblek, a pán si všiml jeho vzhledu. Oblékal se tak, aby ho už nikdo, ani madona Ginevra, nemohla považovat za chlapce. Sám Ugo cítil, že se mění. Cítil touhu po nových věcech, jiných zábavách, jiných místech, jiných myšlenkách; zatímco život a příroda, která ho obklopovala, odhalily neznámé věci a vzbudily nové pocity. A zatímco se v něm rozvinula smyslná síla a instinktivní pronikání puberty, naučil se tajemství lásky ze všech přírodních zdrojů; tato touha, i když neurčitá, obalila jeho srdce neobvyklým smutkem a něhou. Miloval, už miloval, aniž by věděl, koho miluje a aniž by věděl, že ho miluje.

Jednoho dne však stoupal z údolí na hrad (bylo rušné poledne a pod mocí slunce svět spal vroucím spánkem), Ugo najednou zaslechl madonu Ginevru, zpívající seshora, jako z mrakodrapu; a najednou nejistý obraz jeho touhy a snů získal v jeho očích vzhled a formu živé bytosti: Madona Ginevra!

Večer před večeří podával vodu do rukou paní. Ruce komorníka se třásly. Všiml si toho, i když se nedíval dolů; miloval jako člověk; beze strachu miloval a beze studu.

Jeho mysl naplňovala touha po lásce. Jakou útěchu v budoucnu v ní bude mít! Při vzpomínce na příběhy, které mu říkaly při probuzení, že rytíři se stali hrdiny pro slávu svých dam a za několik let by se projevila závist, že nenaplnil své mládí. Představoval si vítěze turnajů, v nichž madona Ginevra pomohla úsměvem nebo by se stal obráncem a zachráncem madony při nočním útoku nepřátel.

Na druhé straně, tato nadšení a spokojenost z tohoto nadšení brzy trpělo chladem díky nevědomé nedbalosti paní, která měla dvě velké oči, aby viděla, ale nic nezpozorovala; a přestože už se nestarala o to, aby mu prohrábla prsty vlasy, sebral veškerou svou péči a sílu, aby jí sloužil.

Jak dlouho bude ignorovat jeho bolest?
A jak ubíhaly měsíce, Ugova náklonnost se rozplynula, jako by se kondenzovala více mužným způsobem; čímž jeho představivost byla zesílená voláním a impulsy smyslů a zahřátá prvním a předčasným teplem mládí. Zvykl si po ní toužit. Pociťoval touhu po tělesné radosti z krásné ženy a současně pociťoval vinu.

Postupně však ztratil smělost, odvahu a víru ve svou lásku; a pohltil ho strach, že paní objeví jeho tajemství a úmysl.
Uplynuly měsíce; uplynul rok. Ale čím více se jeho naděje zmenšovala, tím více rostla jeho touha být spokojený.

Madona Ginevra byla vždy krásná a svěží: svěže růžová ve všech jejích krásných vnadách. Jak často po večeři Uga překvapivě trápily urážlivé pohledy jejího manžela! S jakou námahou cítil v očích slib a smích madony! Smyslná touha, která již nebyla nejasná a rezignovala, ale byla rozhodná a bouřlivá, unavila duši komorníka již s prvními úmysly; a myšlenka ke krásné budoucnosti se stala nesnesitelnou svou zdrženlivostí a čekáním. Už cítil, že umírá láskou. Nejprve prozradí svou zoufalou vášeň paní.

Jednoho rána, když se projížděl na svém nejlepším koni a následován panoši v nových šatech, odešel Ripalta na párty. Byl to den, na který komorník čekal s bolestnou a dlouhou touhou, ale jakmile pán zmizel za úpatím kopce v krajině, on, v bezprostřední blízkosti štěstí, kdyby mu štěstí pomohlo, nebo blízko nemoci, pokud by ho madona nechtěla vyslyšet a jemu chyběla odvaha jí naslouchat, cítil velké znepokojení a strach. Pomyslel si: "Řeknu ti všechno v noci. Řeknu ti, co chci. Ale jak začnu?"

Slunce již zapadlo a on ještě nenašel vhodný způsob, jak začít. Když si však večer uvědomil, že milenka vstoupila do jeho pokojů, už nepochyboval o tom, šel nahoru, opatrně vstoupil a opatrně otevřel dveře.

Madona Ginevra už si rozvázala vlasy. Trochu rozcuchané vlasy jí splývaly až na hruď. Posadila se. Poté hlučně vstala. Její ospalé oči poznaly Uga a rychle složila šaty, překvapivě se usmála a řekla: "Pojď, vstup. Co chceš?"

Ugo se cítil povzbuzený. Sestavil otázku, která mu rychle přišla na mysl a kterou se rozhodl pronést, shromáždil dostatek dechu, aby se nezadrhl uprostřed a zeptal se: "Madono, ať už je to duchovní nebo rytíř, měšťan nebo komorník, na tom nezáleží, ale jestliže někdo miluje krásnou ženu, družičku nebo dámu, hraběnku nebo královnu po dlouhou dobu, nezáleží na tom, jak dlouho a kdo nemá srdce, aby jí to řekl, byl by moudrý?"

Otázka potěšila madonu, potěšila navzdory nepřítomnosti jejího manžela; a aby si z toho chlapce udělala legraci, odpověděla: "Bylo by to hloupé. Měl by promluvit i komorník, pokud by byl krásný a talentovaný jako ty. Kdo miluje, není zbabělý; a každá žena, dokonce i královna, by s ním měla alespoň soucit."

Ugo celou duší nasával tato dobrá slova a téměř se opil radostí: "Madono Ginevro, tady! To jsem já! Jak jsem pro tebe trpěl! Pomoz mi, madono!"

Dáma se nesmála: nevěřila, že by si chtěl chlapec dělat legraci, protože viděla vášeň v jeho tváři. Poněkud podrážděná, že se nechala chytit a urazit takovou drzostí, křičela přísně: "Ach, ty jsi ale blázen! Ty se mnou mluvíš jako o své holce? Co já vím o tvých láskách? Na co ses mě ptal? Na co jsem odpověděla? Jdi pryč, jdi pryč!" Ach, jak se mu bude líbit, když mu řeknu - vypadni!

Ugo, ohromený, se širokýma a zoufalýma očima, se nepohyboval. Ve zmatku myšlenek měl sílu hledat nejvyšší vzývání ke škodě dámy, extrémní potvrzení jeho lásky a téměř hrozba pomsty za její ostrost; a řekl: "Vy jste mně nadávala, a chyba je ve vás. Proč mě raději nezabijete? Lepší umřít! ... Ve jménu Boha nebudu jíst, dokud mě neuspokojíte!" A s úzkostí, která ho zřejmě škrtila, odtamtud vyšel.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

KRESLENÍ PRO VĚK 12 A VÍCE

To by člověk nevěřil, co dělá stínování a vhodná volba tužek a pastelek. Zaznamenat dynamiku a světlo je v kreslení docela problém. Musím si ještě obstarat blender pro zesvětlování a thunder pro tmavá místa na kresbě pro získání tmavého efektu. Existuje i pastelka pro plynulý přechod barev, může se hodit. Maluji zatím do sešitu, skicáky zatím nepoužívám. Začnu tehdy až si budu myslet, že kresba získá na kvalitě. Na ten pel mel co zkouším, je sešit vhodný a vleze se do něho více kreseb, i nepovedených. Papír to skousne a já budu vidět, kde se stala chyba. A prvních pár začátečnických obrázků pro dospívající mládež a starší: Obr. 1: Dívka, panda Obr. 2: Dívka s deštníkem Obr. 3: Dívka s flétnou Obr. 4: Chlapec, země, skála Obr. 5: Kříž s andělskými křídly Obr. 6: Matka s dítětem Obr. 7: Dvě slečny a Ježíš Obr. 8: Most s krajinou Obr. 9: Silnice s alejí Obr. 10: Oslava kostlivce Obr. 11: Pistole, hlava koně Obr. 12: Tygr Tak to je vzorek mých prvních...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.