Přeskočit na hlavní obsah

NAROZENÍ DÍTĚTE

Dětství, jak ho známe dnes, existuje jenom čtyři století. Co způsobilo takovou razantní změnu od malých dospělých k nesvéprávným bytostem?

K zásadní změně došlo v průběhu 17. století. Na dětství se začalo pohlížet jako na zvláštní období. Na děti se začalo nahlížet jako na bezbranné bytosti, o které je nutno pečovat, ochraňovat je a vychovávat, aby se staly platnými plnohodnotnými členy společnosti.

Až do pozdního středověku neexistoval pojem "dětství" a děti se prakticky neodlišovaly od ostatních lidí. Od chvíle, kdy se jedinec naučil chodit a mluvit, se považoval za "malého dospělého", jen s menšími silami, jiným způsobem uvažování a omezenějším vnímáním.

Děti musely od útlého věku pracovat a rodiče na ně pohlíželi jako na další pracovní sílu v rodině. Na druhé straně nebylo výjimečné, že se dospělí účastnili dětských her. I dnes se najdou tatínci, co mají schovánu autodráhu, vláčky pod postelí a čekají na svůj čas, až se k nim spolu se synem, vnukem budou moci vrátit. Hračky, které se vyskytovaly v bohatších domácnostech, od dob renesance byly spíše určeny hlavě rodiny. Chudé děti si hrály s předměty denní potřeby (vařečky, kastroly, kočárky) nebo s přírodními předměty, např. kamínky.

Zvláštní postavení měli pouze kojenci, kteří bývali přes den zavěšeni v povijanu, aby nezabírali místo a zůstali v teple a daleko od špinavé podlahy a zvířat.

Kolem čtvrtého až sedmého roku potom malého dospělého poslali z domu na vychování, obyčejně k příbuzným, kde pracoval za bydlení a stravu, nebo do služby na statku nebo do panského dvora či šlechtické domácnosti. Vesničtí chlapci i dívky pomáhali na poli, dívky se navíc staraly o vaření a dobytek.




V období renesance se děti ze šlechtických rodin zobrazovaly důstojně a v nejlepších šatech - jako jejich matky

V 18. století se začalo objevovat slovo rodina. Za rodinu byli označováni ti, kdo s dítětem žijí, bez ohledu na příbuzenské spojení nebo pokrevní pouto.

V průběhu 17. století děti přestaly vykonávat a napodobovat práci a zvyky dospělých. Napomohlo tomu zavedení školní docházky. Škola vytvořila zvláštní svět mezi pátým a patnáctým rokem života, z něhož se pak vyvinulo dnešní pojímání dětství. Zvláštnosti dětského věku upoutaly i našeho významného učitele národů Jana Amose Komenského.

Se školou, kde se předpokládalo, že se děti naučí správným mravům, vytvoří si správný vzor a získají vzdělání pro život, se rozšířilo i kárání, hlídání, nastoupilo více tělesných trestů. Současně se však na děti (a těhotné ženy) nevztahovaly nejtvrdší tresty jinak vyhrazené dospělým.

Dokonce i soudy nově rozlišovaly závažnost přečinu spáchaného dítětem a dospělým. Vina za přestupky a trestné činy dětí padala především na rodiče. Dětství se stalo přípravou na dospělost a vychovatelé měli za úkol vychovat z dítěte řádného a plnoprávného člena společnosti.

V dnešní době rozumíme vývoji člověka a víme, že se kognitivní funkce, chápání, vnímání a uvažování rozvíjí s věkem. Stejně tak jsou nám jasné fyzické a psychické zvláštnosti dětí a dospělých. Dospělí, především rodiče, pak institucionální zařízení, škola, nesou za děti odpovědnost. Rodiče jsou povinni se o dítě starat, pokud se nepostaví na vlastní nohy a nestane se plnoletým.

Za hranici plnoletosti se u nás považuje 18 let, kdy dítě získá i trestně právní odpovědnost.

Dopustí-li se osoba mladší osmnácti let trestného činu, platí pro ni zvláštní režim, který je upraven v zákoně o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy. Dle tohoto zákona se rozlišují mladiství.

To jsou osoby, které dosáhly věku 15 let, ale ještě nedovršily 18. rok věku a děti mladší patnácti let.
Řízení ve věcech mladistvých se vyznačuje určitými odchylkami oproti klasickému trestnímu řízení. V prvé řadě, hovoříme-li o trestném činu mladistvého, používáme výraz "provinění". Trestné činy spáchané dětmi nazýváme "činy jinak trestnými". Je-li mladistvý soudem pro mládež shledán vinným, neukládá se mu trest, ale tzv. "opatření". Zákon zná tři druhy opatření: výchovná, ochranná a trestní.

V trestním řízení ve věcech mladistvým musí být postupováno vždy s přihlédnutím k věku, zdravotnímu stavu, rozumové a mravní vyspělosti osoby, proti níž se řízení vede, tak aby její další vývoj a její psychika byla co nejméně ohrožena. Rovněž je kladen velký důraz na ochranu jejich osobnosti a soukromí. Je zakázáno zveřejnit jakýmkoli způsobem informace, které by umožnily tohoto mladistvého identifikovat.

Děti do patnácti let nejsou trestně odpovědné a nemohou být stíhány za spáchání trestného činu.

V současné době se upouští od fyzických trestů. Striktně autoritativní výchova vede k nízkému sebevědomí dětí nebo ke vzpouře, naproti tomu hodně liberální výchova vede k nekázni, přestupkům a trestným činům.

V legislativě se uvažuje o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti až na 12 let. Je věcí zkoumání, nakolik jsou si takhle staré děti vědomy svých přestupků. Ovšem brutalita a agresivita některých jedinců nám káže urychleně přehodnotit hranici trestní odpovědnosti u dětí. Vypadá to, že děti jsou si až moc dobře vědomy svých práv, ale už ne svých povinností. Přepadávání seniorů, ohrožování životů mlácením, zkopáním stejně starých nebo mladších dětí, okrádání handicapovaných, starých příbuzných, znásilňování nezletilých, dokonce i ozbrojená přepadení nejsou ojedinělým jevem.

Zdroj:
Autor: Tomáš Konečný, 100+1 14/2018
http://archiv.ehutnik.cz/trestni-odpovednost-deti-a-mladistvych-10-cz2642.html
Úprava a vlastní úvaha: Mirijam

Komentáře

  1. Ba jsou mnohdy nezletilí naváděni dospělými lumpy.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Ale nemyslíš ty, co jsou pomalovaní černýma pastelkama?

    OdpovědětVymazat
  3. pribehynaivniblondyny16. listopadu 2019 v 0:07

    Zajímavé a poučné. Ve Francii chtějí i na 12 let snížit hranici sexu. Což s velkým množstvím cizinců ve Francii mi přijde šílená kombinace... Já jsem velice ráda za dětství, co jsem měla. O to víc jak to čtu 😀😉

    OdpovědětVymazat
  4. [4]: Znáš to. Lze sem přesunout z arabských zemí. V 6 letech se zasnoubili a v 9 letech bylo manželství naplněno. Děs a hrůza. I tak máme tady dost pedofilů. 😲🥺😵

    OdpovědětVymazat
  5. Se snížením hranice sexu nesoulasím, nic proti sexu, ale od 15ti let, proč ne, hranice trestní zodpovědnost měla  být snížena dávno, je podivné, že nárůst dětské kriminality je letitý nevyřešený problém, ale inkluze,průser školství byl prosazen v několika letech.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.  

John G. II.

A tak, kladením prken po celé délce, udělali průchod, kůň se pohyboval s krajní opatrností, třásl se s plným vědomím nezvyklého nebezpečí, ale vydržel. Oporou mu byla přítomnost jeho pána a přátel na obou stranách. Když se pohybovali, vichřice na ně udeřila s veškerou svou zuřivostí. Teď už bylo chladněji a déšť se změnil na dešťové srážky a zabodával se do jejich kůže malými ostrými jehličkami. Skelet mostu je držel vysoko zavěšené v samém srdci bouře. Znovu a znovu mocné poryvy, které se náhle objevily, jim přímo nabízely, aby jejich nohy ztratily rovnováhu. Přesto pomalu postupovali a neztratili své držení těla. Pak přešel další kůň. Převáděli vždy jen jednoho koně. Neodvážili se jich převést více najednou. Nakažlivá obava jednoho, reagujícího na druhého, by mohla způsobit paniku. Kůň, který by se bál postupovat vpřed nebo byl plachý, by si dozajista v nejlepším případě zlomil nohu na tomto pražcovém přechodu. Takže jeden po druhém pokračovali v přechodu přes vodní překážku a když s...