Přeskočit na hlavní obsah

NEANDRTÁLCI - SPORTOVCI

Pět překvapivých talentů neandrtálců

Zabývali se uměním i sportem a byli mistři mnoha různých a složitých oborů.

Byli plavci

Minulý týden vědci z Washingtonské univerzity oznámili, že prozkoumali zbytky uší 23 neandrtálců, a zjistili, že zhruba polovina porostů kosti, která naznačuje, že slídění ve vodě se stalo hlavní součástí jejich životního stylu. Tyto výrůstky, známé jako externí sluchové exostózy, neboli "surferovo ucho", se dnes vyskytují u surfařů a těch, kteří tráví čas v mokrém a chladném protředí.

Byli sprinteři

Dříve jsme se domnívali, že neandrtálci byli vytrvalostní běžci. Podle dr. Johna Stewarta z University v Bournemouthu všechno směřuje k tomu, že neandrtálci měli spíše v oblibě sprint než vytrvalostní běh. Závěr byl vyvozen z nových důkazů, že tito lidští předci obývali spíše lesy než tundru, prostředí, které se hodí ke kratším lovům. Vyplývá to z genetických analýz, které identifikovaly vysoký podíl genových variant, které jsou nalezeny v současné době u sportovců se sportovním výkonem.

Byli umělci

Nejstarší jeskynní malby na světě byly nalezeny minulý rok ve Španělsku. Jsou datovány do doby před 65 000 lety, více než 20 000 let před příchodem moderních lidí do Evropy. Umělecká díla, která znázorňovala obrázky zvířat a geometrické znaky, byla připsána neandrtálcům, jediným lidem na kontinentu v té době.

Vyráběli šperky

Orlí drápy nalezené na místě v Chorvatsku, kde se vyskytovali neandrtálci, nesly znaky ořezání a opotřebení nošením. Naznačují, že se nosily jako šperky: korálky, mušle a peří, které by se navlékly do náhrdelníků, byly objeveny také na jiných místech. David Frayer z Kansaské univerzity to považuje za jasný důkaz, že neandrtálci vyráběli a nosili osobní ozdoby, bez zjevného praktického využití.


Objev křemenných seker vedl k přesvědčení, že neandrtálci uměli vytvořit oheň. Foto: Marco Bertorello / AFP / Getty

Vyráběli ohně

Andrew Sorensen a jeho kolegové z Leidenské univerzity v Nizozemsku našli tucet neandertálských pazourkových seker, které měly na svých plochých stranách drobné škrábance, což naznačuje, že byly použity k založení ohně údery do pyritu.

Plavat umím, i se potápět. V 7 letech jsem ztratila v řece klíč. Maminka mě nutila potápět se tak dlouho, až jsem ho našla. Jsem vodní slídil. Když mě pronásleduje lítá zvěř, běžím jako o závod. Jsem sprinter. Škrábat, tesat, malovat neumím. Prý patla, žádná umělkyně. Vlastnoručním výrobkem je maximálně ušmudlaný, zamazaný kamínek položený v mé kapse. Žádný nadaný potomek neandrtálců. Ohně se bojím, i když mě přitahuje. Mám v sobě zvířecí reflex a kult čarodějky.

Čí já vlastně jsem potomek? Jasně. MAMINČIN.

Zdroj:
Překlad a doslov: Mirijam

Komentáře

  1. Pazourkový ohňostroj! Takže slavili i Silvestr?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já myslím, že ano. Když odpalovali rachejtle, ještě před dopadem je museli přinést, aby nezapomněli sprintovat. Neměli ponětí o čase, tak slavili Silvestr každý den. A ještě přitom předváděli umělecké divoké tance kolem ohňů a vyměňovali si umělecké předměty, které vyrobili za svitu měsíce. Žili si vlastně docela dobře.

    OdpovědětVymazat
  3. " Říkají, že jsem  neandrtálcem !
    ..... hlavně  však, že  mi  to  dobře  skáče !"Kurwa !  to  nikdo  by  nevěřil !
    ... muž  po  střeše  běží  s  loupeží !
    ( někdo  by  strachem  se  pomočil )... zda  ulici  i  s  pytlem  přeskočí ?Přeskočil !  z  baráku  ku  baráku,
    aniž  by  sebou  dolů  fláknul !
    taková  výška  mu  není  níčím !..... pak  pár  malých  stříšek  sjel   po  zadnici
    a  Mrťaffa  Jossef  je  na  ulici !...Tu  po  ulici  jdou  tři  strážníci !... muž  rozčilen  zaklel :  "  I  do  análu !!"..... a  bleskově  schoval  se  do  kanálu !

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:
    Superman i neadrtálec
    před skokem si cucaj palec
    že by strachem ze skákání?
    Výšky jim strach nenahání.Přemýšlí o velké loupeži
    chlupy se jim přitom naježí
    na hruď si upevní amulet
    a pak, páni, to byl let.Potom rychle do kanálu
    tak zapsáno do análů
    plavou s krysama o závod
    šperky, ty jim přijdou vhod.

    OdpovědětVymazat
  5. Mooooc zajímavé:) Dcerou matky, žádné zmatky, jedinou jsi jedinou a všichni ti podivíni co se ze svých skutku viní, jako četbu povinnou, měli by si přečíst řádky, které přečteš, díky matky.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Ty jsi básník každým coulem. Díky za komentář.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

VÝSTAVA ALFONS MUCHA

Nedávno jsem navštívila výstavu v mém rodném městě v Ivančicích, kde se narodil 24. července 1860 i malíř světového jména Alfons Mucha. Žil v období secese, a to ovlivnilo i jeho tvorbu. Jeho práce zobrazují především ženskou krásu. Jeho otec Ondřej byl vyučený krejčí, pocházel z vinařské rodiny a v pozdějším věku působil jako soudní úředník v zadním traktu budovy v Ivančicích. V bývalé budově soudu se nyní konají výstavy významných osobností města Ivančic. Nejznámější jsou Alfons Mucha a český herec Vladimír Menšík. Ondřej poslal syna Alfonse na Slovanské gymnázium do Brna. Pražská akademie mu byla zprvu odmítnuta z důvodu nedokončené střední školy. Školu nedokončil ne v důsledku svého zdravotního stavu, jak prohlašoval, ale pro velký počet neomluvených hodin. Dobré známky měl Mucha z kreslení a ze zpěvu. Přesto Muchovy tvorby si všimnul profesor Lhota. Po školním neúspěchu působil Alfons Mucha jako písař u soudu v Ivančicích. Jedna z jeho prvotin bylo zhotovení divadelní dekorace pro

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn