Přeskočit na hlavní obsah

IVANČICE II.

I moje oči krvácely hrůzou při pohledu na hořící chrám, když Kumáni divoce hodovali na náměstí před hřbitovní zídkou, zatím co šílený zvoník Jan zvonil, a malý Petr vystrkoval svou narůžovělou zadničku a – hlavu zabořenou do kupky sena ve věži – plakal a plakal … I já chodil s duší bílou jak alabastrová váza, když s vozatajem lidu Páně překládali jsme do češtiny Slovo Boží. Hádal jsem se s habány, přátelil se s pány z Lipé, domlouval panu Jindřichovi, že zanedbává Zuzanu a hladě dogu, hladí vlastně svůj sen, sedával s panem Janem u bohatých stolů krumlovských, prohýbajících se pod bohatými krměmi a nazlátlými poháry, při čemž zmocňoval jsem se jejich duší a rozhaloval jejich nitra, nahlížeje do nich, nahých a rozevřených do všech koutků a záhybů, jako opilec hltající zrakem svlékající se nevěstku. To já našeptal panu Janovi, aby hájil člověka Esroma Rüdingera až do těch statků a hrdel i proti samotnému císaři! Pak, nasycen těžkou vůní stolů, odcházel jsem do města, abych se seznamoval s lidem, jako krocan pýchou se nadýmal o slavnostech pod barevnými cechovními praporci a korouhvemi, bratřil se s hrnčíři, kožišníky, mydláři a pernikáři, se studenty prováděl neplechy v nočních ulicích, tancoval s městskými pannami, procházel se po jarmarcích a prolézal vozy komediantů, usínal, zmožen do němoty, když po skončeném trhu nahlédali jsme s měštěniny hluboko do hubatek – ale když odcházel pan Pertolt Bohobud do vyhnanství, opustil jsem vše a odcházel jsem s ním, neboť i má duše byla k zoufání smutná. Ba, teprve po dlouhé době vrátil jsem se do Evančic zpět, to bylo tehdy, kdy jsem byl hostem nobila benátského a kupce evančického oné bouřlivé noci, kdy očekávali jsme kámen, který nám ztělesňoval nekonečnou lásku k vlasti …

Pak jsem tu nebyl celá staletí …

Až dnes …

Kroniky pročítám, žluté pergameny s červenými koláči pečetí, slyším šumot křídel, to historie letí nad lomenicemi, horce a prudce, teď pomaleji, ještě pomaleji, ba zdá se, že vidí ve vzduchu nehybně jako v prostoru zavěšený pták. To historie letí a zašlá písmenka odkrývají léta přeplněná událostmi jako přetékající hrnce mléka – to historie se zastavuje a zašlá písmenka odkrývají tišinu bez dějů, ale také bez tragédií, jednotvárnou idylu, krásnou a průzračnou jako mihotající se stín růže ve vodě.

Historie města?

Ne historie lidí, neboť stojí-li psáno: … vyhořelo na Hlinkách pět domů … znamená to pláč a utrpení těch živých, kteří prchali z vražednéé výhně. Stojí-li psáno: … v těch letech bylo město bohaté …, znamená to, že ti živí v jeho zdech byli bezstarostní a šuměli smíchem, ti živí , lidé z masa a kostí, kteří žili před staletími stejně jako dnes a jako budou žít v budoucnu – rychle ve štěstí a pomalu v utrpení, ve štěstí a utrpení stále se střídajícím, měnícím a otáčejícím jako obruče kola. Pochváleno buď Štěstí, ale požehnána buď i Bolest, jeho životní doplněk, jeho sestra, která není úpadkem, nýbrž bodem obratu, začátkem vzdoru, z kterého vykvétá vzrůst, přibližování se k Bohu.

Umírají lidé a znovu se rodí, aby město mohlo žít a zachycovat a uschovávat odlesky všech utrpení a všech radostí, napájeno jsouc znovu a znovu prací, smíchem, krví a potem živých.

Tak prožívá Město trýzeň věčného oplodňování, světélkuje pro vidoucího dávnými příběhy a vytrubuje pro slyšícího koncerty andělů, nadýmá se a fanfaronsky vykřikuje: „Já žiji, já žiji …“, zapomínajíc, že je pouze jmelím na dubu lidského života …

Z knihy Mirka Elpla Tři zlaté poháry

Záběry z Ivančic ve 21. století


Obr. 1: Dům pánů z Lipé - Radnice, neboli Pírkův dům byl postaven v gotickém slohu jako královská tvrz. Šlo o zeměpanský hrad, jehož západní zdi byly součástí městských hradeb. Dnešní městský úřad.

Obr. 2: Dnešní muzeum známého secesního malíře Alfonse Muchy a herce Vladimíra Menšíka a KIC centrum. Konají se zde příležitostné výstavy.

Obr. 3: Interiér kapličky u Velkého nádraží
Obr. 4: Interiér kostela Nanebevzetí Panny Marie
Obr. 5: Řeka Jihlavka, která se stéká s Oslavkou a Rokytnou u splavu.
Obr. 6: Pomník u Hlavního nádraží

Obr. 7: Informační tabule o městě Ivančice
Obr. 8: Interiér kapličky u Malého nádraží
Obr. 9: Kaplička ve vile Panowských

Obr. 10: Kostel Nanebevzetí Panny Marie
Obr. 11: Kostel Nanebevzetí Panny Marie, který byl r. 1304 vypálen Kumány. V jeho útrobách zemřel mimo dalších zvoník Jan se svou ženou Martou, malý Petřík i s šedým králíkem, kteří se propadli do praskající výhně.

Obr. 12: Jedna z motorek připravená na závody
Obr. 13: Motorky připravené k závodům, které se ale kvůli špatnému počasí nekonaly.

Obr. 14: Pamětní muzeum A. Muchy a Vladimíra Menšíka
Obr. 15: Orlovna
Obr. 16: Pomník padlým u hřbitova
Obr. 17: Stejnojmenná socha jako kopec Réna
Obr. 18: Splav u ivančického parku
Obr. 19: Kostel sv. Jakub

Kaple byla postavena v letech 1852-1858 z podnětu buditele Tomáše Procházky. Poslední týden v červenci se kojí na Jakuba pravidelné pouti. V letech  1861-1863 byla vybudována při cestě ke kapli Křížová cesta.


Obr. 20: úspěšná tenistka Barbora Krejčíková, která se významnou měrou zapsala do srdcí rodáků. A nejen do jejich, ale i všech příznivců tenisu.

Obr. 21: vila Panowských
Obr. 22: obrazy z výstavy Jana Blahoslava, prvního biskupa Jednoty bratrské

Zemřel ve 48 letech na během vizitační cesty do Moravského Krumlova.

Byl literát, vzdělanec, pedagog. V roce 1562 založil v Ivančicích tiskárnu. Byla zde překládána i Bible kralická.  Z významných děl: Filipika proti misomusům, Ivančický kancionál, Gramatika česká.


 
 


 

Komentáře

  1. Krásný úryvek z knihy i krásné fotky z města. Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář. Je radost vidět, že město žije a vzkvétá. 🙂

      Vymazat
  2. Fredy Kruger

    Řve otec : "Lžeš ! krk ti zakroutím !
    .... žes´ v Ivančicích byl na pouti ?
    Já křížem krážem tam chodil a ......
    se mnou též celá rodina !

    ..... byli jsme z toho ,,na mašli",
    my... hajzle tam nikde tě nenašli !
    Co piva jsme s dědkem tam vychlastali !!"

    " Tak tak tak !" huláká senior starý :
    "Teď civíš a nevíš, jak ztohoven ?"

    Pepýk Szpeckka je ! popleten !!
    " Jááá... správný autobus jsem si vyčíh´ ,
    já.. evidentně byl v Ivančicích !

    .... když uklouz´ jsem, upad´ po nějakém psinci,
    tu najednou zjistím, ( ! ) jsem v Budějicích !
    přímo u Černé věže !"
    "Nelži !" otec ho řeže
    .... i dědek jej mydlí po lživých slovech

    " OMYL ! bylo to ve Klatovech !
    tam je věž jako v Budějicích !"

    "Wole ! měl jsi být v Ivančicích !
    ... jak jsme tě hledali také jsem běžel,
    mám záduchu smrade ! dva dny jsem ležel !"
    křičí strýc ( také Pepýka řeže )

    OdpovědětVymazat
  3. Odpovědi
    1. A líbí se mi slovní spojení “vizitační cesta”.

      Vymazat
    2. Říkali fundovaní, že není zcela jasné, co se na té údajně zpáteční cestě z Moravského Krumlova stalo.

      Vymazat
  4. Ráda jsem si fotky prohlédla i přečetla uvedený knižní úryvek.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

VÝSTAVA ALFONS MUCHA

Nedávno jsem navštívila výstavu v mém rodném městě v Ivančicích, kde se narodil 24. července 1860 i malíř světového jména Alfons Mucha. Žil v období secese, a to ovlivnilo i jeho tvorbu. Jeho práce zobrazují především ženskou krásu. Jeho otec Ondřej byl vyučený krejčí, pocházel z vinařské rodiny a v pozdějším věku působil jako soudní úředník v zadním traktu budovy v Ivančicích. V bývalé budově soudu se nyní konají výstavy významných osobností města Ivančic. Nejznámější jsou Alfons Mucha a český herec Vladimír Menšík. Ondřej poslal syna Alfonse na Slovanské gymnázium do Brna. Pražská akademie mu byla zprvu odmítnuta z důvodu nedokončené střední školy. Školu nedokončil ne v důsledku svého zdravotního stavu, jak prohlašoval, ale pro velký počet neomluvených hodin. Dobré známky měl Mucha z kreslení a ze zpěvu. Přesto Muchovy tvorby si všimnul profesor Lhota. Po školním neúspěchu působil Alfons Mucha jako písař u soudu v Ivančicích. Jedna z jeho prvotin bylo zhotovení divadelní dekorace pro

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn