Přeskočit na hlavní obsah

VZDĚLÁVÁNÍ

Vzdělání je základ lidstva. „Neučíme se na rok nebo na dva, ale pro život,“ říkávala babička z knihy Děvčata a řeka. Vzdělání je souhrn znalostí, schopností a dovedností, které si osvojíme během studia ve škole a své znalosti, schopnosti a dovednosti pak následně aplikujeme v praxi, tedy v práci.

Vzděláváme se celý život. Již od kolébky nás rodiče učí porozumět světu. Ve školce se učíme přípravě na školu a ve škole získáváme vědomosti, které bychom měli použít v pracovním procesu, abychom se stali platnými členy společnosti. Učíme se vlastně celý život. Vzděláváním dospělých se zabývá andragogika.

Základy pro povinnou školní docházku již položila Marie Terezie.

Wikipedia nám říká, že máme významného „učitele národů“ Jana Ámose Komenského, který je považován za zakladatele moderní pedagogiky.  Z jeho pedagogických děl bych jmenovala Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřena, Didactica magna, kde pojednává o vyučovacích metodách a stanovuje obecně platné zásady vyučování:

1.     Učit se musí od mládí.

2.     Povinná školní docházka (chytří, hloupí, chudí, bohatí, …).

3.     Názorné vyučování.

4.     Nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost.

5.     Přiměřenost látky k věku.

6.     Vše převádět do praxe.

7.     Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu.

8.     Nutnost stálého opakování.

9.     Žák má být současně učitelem.

10.    Vyučování má být zábavné.

A teď v době koronavirové pandemie došlo a může dojít k zásadním změnám. Žádná povinná školní docházka, jsou-li děti v karanténě – distanční vzdělávání on-line. Nemožnost sociálního styku, nepřímá komunikace.

Vlastně dochází k porušování základních pravidel zákona, a sice že žáci jsou povinni docházet do školy, vzdělání je dostupné pro všechny.

Myslím, že s výukou na dálku se budeme muset na nějaký čas naučit žít. Děti by sice uvítaly, kdyby nemusely chodit do školy, vzdělávat se a poslouchat, ale na druhé straně škola mimo vědomostí dává dětem i sociální kontakt s vrstevníky, což je důležitou složkou ve vývoji. Především na prvním stupni je osobní styk se spolužáky a autoritou, tedy učitelem, nevyhnutelný a při distančním vzdělávání je jeho absence základním kamenem úrazu.

Za další děti v mladším věku nejsou schopny samostatně pracovat, potřebují dohled. Také ne v každé domácnosti se najdou dva až tři počítače, máme-li dvě a více dětí. Neměl by být problém dětem počítač, notebook, tablet zabezpečit, zapůjčit. Tím by bylo dosaženo alespoň rovnosti k přístupu ke vzdělání. Mladším dětem, bude-li jim znemožněno docházet do školy, budou muset pomoci rodiče.

Pro druhý stupeň by práce na PC neměla být žádným problémem. Výhodou takto prováděné výuky je, že se žáci naučí samostatnosti, práci s počítačovými technologiemi, organizovat svůj čas. Do školy by došly na přezkoušení, nebude-li možno výuku provádět ve standardních podmínkách ve třídě.

Ale základem je, aby měly nějaké kompenzum znalostí. Jsou předměty zásadní, zajímavé a okrajové. Pedagogičtí pracovníci provádějí svoji činnost podle školského zákona č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Na středních školách, vyšších odborných školách a vysokých školách by práce on-line neměla být překážkou. Menší sociální skupiny se mohou scházet i mimo školu, třídu.

Na neočekávanou situaci je třeba reagovat, ale není neřešitelná.

Doufám, že studenti nebudou o nic méně gramotní než ti, kteří měli možnost standardně docházet do školy.

Společnost, má-li jít vpřed, potřebuje vzdělané, pracovité lidi, kteří se nebojí postavit se k jakékoliv práci.

Mládež si to neuvědomuje a jásá: „Hurá, nemusíme do školy.“ A vymýšlí ptákoviny. Je třeba, aby školy kladly důraz na kázeň, sebedisciplínu, výsledky. Kdo nepracuje, projeví se to v jeho hodnocení. K tomu všemu je třeba spolupráce škol, rodičů, žáků a všech, co jsou zapojeni do procesu vzdělávání.

Získám-li odpovídající vzdělání, mohu získat a vykonávat práci, která mne baví. Není nic horšího, než chodit každý den do práce, která mne netěší a jenom při pomyšlení na ni mám husí kůži a žaludeční vředy.

A pár citátů o vzdělání:

„Doba kráčí vpřed a svět se předhání. Už i blbci mají vyšší vzdělání.“ — Jiří Žáček český spisovatel

„Kořeny vzdělání jsou hořké, ale ovoce je sladké.“ — Aristoteles

„Vzdělání moudrému ukazuje, jak málo ví, a hloupému dává iluzi, že ví hodně.“ — Julian Tuwim polský básník

„Každé poznání vychází ze srdce, každé vzdělání ze života.“ — Christian Friedrich Hebbel německý básník a dramatik

„Vzdělání je něco, jako výhra v loterii, kterou můžete ovlivnit.“ — M. S.

„Nejdražší zábava na světě - vynaložit spoustu peněz na něčí vzdělání, abychom mu potom mohli nadávat do intelektuálů.“ — Gabriel Laub český esejista a novinář

 

Zdroje:

Vlastní úvaha

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Amos_Komenský  

https://citaty.net/

 

Komentáře

  1. Vzdělání je důležité, ostatně sám jsem prošel všemi možnými stupni. Přesto si myslím, že ta nejdůležitější část života, z hlediska osobnosti, je období předškolní, rodinné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, základ naučit se mít rád sebe, svou rodinu, své blízké a být dobrým člověkem je to nejdůležitější.

      Vymazat
    2. Občas se na školách zaměňuje vzdělání s přípravou na cosi (maturitu, přijímačky, srovnávací testy, atd.), které poskytují žákům, učitelům i úřednictvu rovněž iluzi vzdělání :-).

      Vymazat
    3. Nějak se vytrácí, že by se vzdělání mělo používat jako příprava na povolání.

      Vymazat
  2. Kdysi jsem měl nad pracovním ceduličku:
    "Učený z nebe nespadl, ale blbce jako kdyby shazovali!"
    -------------------------------------------------------
    A moje babička mi deklamovávala:
    "Uč se, vole, budeš pánem
    budeš jezdit tatraplánem.
    Nebudeš-li se učit, ty vole
    budeš jezdit jen na kole."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrá cedulička, člověk má být stále v obraze. My jsme v práci razili heslo: "Nemožné dělám ihned, zázraky do třech dnů."
      ----------------------------------------------------------------
      Moudrá to žena.

      Vymazat
  3. Ano, souhlasím s tím, že vzdělání je důležité. Nemyslím si však, že by současný systém školství připravoval na budoucí život. Člověk nakonec velice brzy zjistí, že využije jen asi 10% toho, co se ve škole naučil. Což je čtení, psaní a základní počty. Co se týče přírodopisu, stejně jsem nejvíc pochytila z dokumentů o zvířatech. Houby rozeznávám podle atlasu hub. To že sbírám jenom hřibovité houby, bedly a holubinky je věc jiná. Mnoho rostlin jsem se naučila kvůli mému zájmu o bylinkářství. a další díky tomu, že se vždycky chci dozvědět, jakou květinu jsem vyfotila. Dějepis mě docela bavil. Ale dějiny se už stovky let přepisují, takže kdo ví, jak to všechno bylo doopravdy. Chemie je velmi nebezpečná věda. Co se ale týče tohoto oboru, nejvíc jsem se stejně dozvěděla až v práci, kde balíme hnojiva. I ta umělá. Člověk si prostě na Wikipedii zjistí, co je to všechno za látky. Myslím, že jsem jediná, kdo to dělá. Ráda sbírám informace o chemických zbraních. A ti blbci ještě dávají návod v podobě chemických rovnic, jak z hnojiv vyrobit chemickou zbraň. Ještě že jim většina lidí nerozumí. Ani já. Je to tak lepší. Asi mi ve škole nejvíc dal zeměpis i když mě nebavil. O ten bych se asi sama od sebe nikdy nezajímala, takže bych o něm jinak nic nevěděla. A takhle je to u mě se vším.
    Navíc pro mě ani nebyla důležitá interakce s vrstevníky. Zhruba v páté třídě jsem pochopila, že je třeba se jim vyhýbat, protože se od nich člověk stejně nedočká ničeho dobrého. Ale třeba jsem byla vždycky jenom mimo mísu. To co může vzdělávat jednoho, druhému způsobuje utrpení. A naopak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je další věc, zda člověk upotřebí v životě to, co se naučil ve škole. Některé věci může člověk hned po zkoušce zapomenout, protože je v životě nebude potřebovat. Až nastoupí do zaměstnání, pozná, co je to život.
      Ne každý se snese se spolužáky. Ale naučí se být s nimi v jedné třídě. Stejně mu nic jiného nezbude. Ale někdy není o co stát.

      Vymazat
  4. Včera psali na Novinkách, že pokud bude znovu zavedena domácí výuka, bude tentokrát povinná. Nevím, jak jsou přimět studentíky, kteří jsou mnohdy leniví až běda, aby se doma vzdělávali!
    Studovala jsem letos na střední. Když přišla domácí karanténa, více než polovina spolužáků zadané úkoly neposílala, ani přes opakované výzvy učitelů. A stejně to bylo ve výsledku jedno, protože k maturitě pustili všechny, dokonce i ti, kteří k ní nechtěli! Jakou má tedy váhu student, který se snaží, a ten, který na vše dlabe...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když se nebudou doma vzdělávat, budou opakovat, když nic nebudou umět.
      Letos v tom domácím vzdělávání byl zmatek. Učitelé úkoly kladli různě, stejně jako prezentace nebo odkazy na videa. Studenti nemohli najít látku ani úkoly. Někteří neměli přístup k PC. Časem se to srovnalo, i když na některých školách dávali tolik úkolů, že se to nedalo ani stihnout.
      Nespravedlivé je, že letos maturitu udělali téměř všichni, i když nic neuměli nebo uměli žalostně málo. Tolerovalo se to zhoršenými podmínkami a přípravou na maturitu. Takže jsou studenti, kteří vlastně dostali maturitu zadarmo.

      Vymazat
    2. A mnohdy byli studenti donuceni zřídit si ksichtknihovej účet.

      Vymazat
    3. To aby se vědělo, že u PC sedí studenti a ne jejich babička, rodiče, kamarád.

      Vymazat
  5. No, asi je to potřeba... udržovat určitou úroveň vzdělaní mezi lidmi. Ale je to potřeba čím dál míň, vzhledem k tomu, kam svět směřuje. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napadla mne jen dvě slova, kam svět směřuje. Jedno z nich je předložka. Myslíš, že se brzo vymaže z mapy? 😮

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

KRESLENÍ PRO VĚK 12 A VÍCE

To by člověk nevěřil, co dělá stínování a vhodná volba tužek a pastelek. Zaznamenat dynamiku a světlo je v kreslení docela problém. Musím si ještě obstarat blender pro zesvětlování a thunder pro tmavá místa na kresbě pro získání tmavého efektu. Existuje i pastelka pro plynulý přechod barev, může se hodit. Maluji zatím do sešitu, skicáky zatím nepoužívám. Začnu tehdy až si budu myslet, že kresba získá na kvalitě. Na ten pel mel co zkouším, je sešit vhodný a vleze se do něho více kreseb, i nepovedených. Papír to skousne a já budu vidět, kde se stala chyba. A prvních pár začátečnických obrázků pro dospívající mládež a starší: Obr. 1: Dívka, panda Obr. 2: Dívka s deštníkem Obr. 3: Dívka s flétnou Obr. 4: Chlapec, země, skála Obr. 5: Kříž s andělskými křídly Obr. 6: Matka s dítětem Obr. 7: Dvě slečny a Ježíš Obr. 8: Most s krajinou Obr. 9: Silnice s alejí Obr. 10: Oslava kostlivce Obr. 11: Pistole, hlava koně Obr. 12: Tygr Tak to je vzorek mých prvních...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.