Přeskočit na hlavní obsah

NESHODY II.

Mezitím jsem neztratil z dohledu Grolaseccovu zvonici.

Můj velmi dobrý strýček poté, co držel ruku markýze v jeho vlastní, rozložil mapu provincie na stůl, kde poručík pokračoval ve své lekci a seděl vedle Elisy. Byl okamžik, kdy sklopila hlavu, aby se lépe orientovala, i poručík ji sklopil, rty mu přejížděly po vlasech mé drahé sestřenice. Bitva pro mě byla opravdu katastrofální. I když se zdálo, že obě armády si chtěly trochu odpočinout, výstřely začaly znovu v mém srdci: a jsou zastřeleni ti, kteří vytvářejí rány, není žádná zeď, kterou by bylo možné držet! Můj strýc, který si oběma rukama udělal hledí, hledal nepřítele nahoru po Sesto Calente a křičel: "Už jich je méně," zatímco poručík šeptal topografická slova do Elisiných uší.

"Pane poručíku!" vykřikl jsem a najednou skočil na malou terasu.

Moje krásná sestřenice se otřásla strachem, ale poznala mě a křičela: "Ty, Pierino."

"To jsi ty, můj synovče?" vykřikl můj strýc s trochou nadšení.

"Co to má znamenat, desátníku?" přerušil nás poručík neobvyklým způsobem; a obrátil se k mému strýci: "Odpusťte, ale může existovat nebezpečí."

"Vlast, vlast nade vše," pozoroval tohoto svatého muže, mého strýce, Michela.

Armáda Černých chodí na náměstí Golasecca, řekl jsem bez dechu a obrátil jsem se k Lisě a zeptal jsem se jí: "Jak se máš?"

"Jsem v pohodě…," zmateně odpověděla.

"Určitě je viděl?" zeptal se poručík trochu naštvaně.

"Na vlastní oči," ... pokračoval jsem neúnavně.

"Vezměte své muže a projděte se po celé vinici a pečlivě sledujte všechny body kolem vás: opravdu bude dobré, pokud se dostanete k nějakým rostlinám."

Zatímco poručík mluvil, mé oči byly přibity k Elisě, která svoje sklopila.

"Rozumíte, desátníku?"

"Ano, pane," odpověděl jsem se zaťatými zuby.

"A neztrácejte zrak ...."

"Rozumím!" křičel jsem, přerušil jsem ho a otočil se zády.

Pokud nás Černí nechají aspoň trochu v klidu, nechám ji se strýcem snídat.

"Měj trpělivost, můj synovče: vlast nade vše" a můj strýc se zasmál.

Slovo snídaně, které markýz nevyslovil pro nic za nic: můj strýc, který o tom ani neuvažoval, se probudil jako na začátku; pomyslel si, že ubohý markýz může mít hlad, a zatímco jsem obcházel vinicí, už brzy se dočkám, ubrousek, pár smažených vajec, steak, mezi jedním výstřelem a dalšími, které následovaly, malá sklenice vína s malým kouskem ledu. To se muselo stát, když jsem hledal rostlinu ... abych pohřbil mou lásku, své naděje, iluze.

Ve skutečnosti, když jsem se rychle vrátil k borovici svého zoufalství, na dohled zvonice Golasecca, byl stůl postaven pod pavilonem, na chladném místě, a poručík, obsluhovaný rukama mé sestřenice, jedl jako hrdina Homer.

Jeho oči najednou potemněly. Kdybych místo pouhého prachu měl ve své zbrani řádně nabito, kdo by se opovážil tvrdit, že by Pierino neudělal chybu? Zůstal jsem déle než čtvrt hodiny v rozzlobené extázi, v době, kdy poručík se chystal zhltnout další dvě studená jídla; pak společnost vstoupila do haly, možná na kávu. Ne, válka není krásnější než láska!

Nemá pro mě srdce, říkal jsem, je to sova, která sní o markýzovi a kočáru! Také by mě nechala zemřít hladem, kdybych měl hlad! Mé ubohé naděje, mé ubohé sny!



Melancholická hudba, která vycházela z vily, se prolínala s těmito nářky. Byla to ona, která přiměla poručíka cítit se jako la Prière à la Madone, když hrálo piano forte, při hudbě, která nepřinesla mému srdci nic nového, ale přitom mě naučila tolik krásných věcí! Byly to skutečné slzy, které teď naplnily oči a které jsem spěšně usušil rukávem kabátu. Když jsem zvedl obličej, viděl jsem strýce na balkóně, celého pokřiveného, ruce položené na kolenou. Měl v úmyslu dalekohledem spekulovat o pohybu Černých: hudba se zastavila a dobrý muž křičel:

"Jsou menší a menší."

Pak jsem se svou puškou drženou v ruce, s lehkým krokem veverky, skákající do písku, postával tady na malé terase nebo spíše téměř u pergoly, než si mne můj strýc všimnul; zastavím se, brzy ucítím pohyby srdce, tlačím hlavu směrem ke vchodu a oči směrem vpřed, a když už nevidím zvonici Golasecca, střílím ránu do vzduchu, nevím proč, ránu, která byla ohlušující, jako když udeří blesk. Můj strýc Michele skočil přes dalekohled, Elisa vykřikla a omdlela v náručí ... křesla; moji vojáci se rozptýlili na vinici a věřili, že udělali dobře. Odpověděli salvou, a na naši palebnou odpověď odpověděli další salvou, na silnici zůstali ti, co se obávali zálohy. Celý tábor byl obrácen vzhůru nohama a štěstí dne bylo téměř ztraceno.

Já, opřený o zeď, bledý a ztuhlý, už jsem nevěděl, v jakém světě jsem byl. Z dlouhého kázání, které mi od rozzlobeného a zrzavého poručíka zvonilo v uchu, jsem pochopil pouze to, že po příjezdu do Milána mě odsoudí na jeden měsíc vězení a na tři měsíce v kasárnách.

A dodržel své slovo jako skutečný pán. Na jeho místě bych udělal víc než on; ale když mi bylo dovoleno jít ven, všechno skončilo, bitva byla ztracena.

O šest měsíců později jsem obdržel melancholický vzkaz od svého strýce, který mě prosil, abych ho navštívil a odpustil mu mnoho věcí: nemohl jsem odolat pokušení, a přestože jsem přísahal, že už nikdy nevstoupím do svého domu, šel jsem. Už nebyl strýcem minulosti. Přinutil mě sednout si vedle něj, jeho ruka mě smutně vzala za mou, zatímco jeho oči se naplnily slzami.

"Elisa?" třásl jsem se a zeptal chvějícím se hlasem.

"Je nemocná."

Nepřítel prošel a zničil zemi.



Příběh, psaný starodávnou italštinou, stejně jako většina příběhů Emilia de Marchi. Lehkým způsobem pojednává o krutostech války. Nevybíjí se v krveprolití, spíše naopak. Zdůrazňuje krásu krajiny, sklony člověka někoho milovat, někomu patřit.

Na válce Bílých a Černých vidíme nasazení mladých vojáků položit svůj život za svoji vlast. Skupina Bílých se dostane až k domu, kde sídlí Pierinův strýc s krásnou Elisou. Zamilovaný Pierino prožívá žárlivost na poručíka, bohatého markýze. Tím, že se stal ošlehaným, a válkou zkoušeným desátníkem, vidí své šance uspět u strýce, který si vždy více cenil toho, aby dělal něco pořádného než právníka. Bohužel se zdálo, že Elisa prožívá náklonnost k poručíku a Pierino se se smutkem v duši vzdává své lásky.

Po půl roce dostává vzkaz od Elisinina strýce. Zdrcený strýc mu oznamuje, že Elisa je nemocna a není jí pomoci. To, co bylo předmětem sporu, zda je vhodná partie, či nikoliv, je zapomenuto.

Duše Pierina byla hluboce zasažena. Uvědomuje si nesmyslnost války, ničení a vidí, že svůj čas strávený ve válce, promarnil. Nepřítel prošel a zničil zemi a s ní i naděje.

Zdroj:
Emilio de Marchi: Scaramucce (z Vecchie Storie)
Překlad a doslov: Mirijam

Komentáře

  1. Ano, tak to je. Až v průběhu času poznáme, co je podstatné.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: A to někdy negativní válečné vzpomínky si přeneseme do normálního "mírového" života - viz můj známý, který sloužil v Afghánistánu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn

OČNÍ ZÁŠKUBY

Když se oko zblázní Přichází to docela náhle a trvá většinou několik minut: oční škubnutí. Ačkoliv je to jen nepatrný pohyb, může dost znervóznit. Uvádíme přehled příčin a příznaků - a vysvětlíme, jak se záškubům oka vyhnout. Foto: Susann Städter/photocase.de Náhle se víčko začne chvět. Co za tím vězí a co se s tím dá dělat? Že se naše oči na pár sekund zdánlivě jakoby samy od sebe nakrátko zavřou a zase otevřou, víme. Zavření a otevření oka, mrkání, zajišťuje stabilní slzný film a my jsme na to tak zvyklí, že ho někdy vědomě nevnímáme. Oční víčko však někdy rychle a nekontrolovatelně kmitá a škubá, což může vést k nejistotě. Záškuby očí: Varovný signál těla Napřed dobrou zprávu: I když výsledky vyhledávání na Googlu naznačují něco jiného - u většiny lidí za záškuby nejsou žádné nádory nebo nevyléčitelná nervová onemocnění, ale neškodné příčiny. Otravné škubání je však signálem našeho těla, že je něco špatně. A naslouchat vlastnímu tělu se vždy vyplatí. Příčin, proč oko má záškuby, je