Přeskočit na hlavní obsah

V LESE I.

Kdo nezná vysoké lesy Milánska, zvané lesy Saronno, Mombello, Limbiate, dokáže si představit pás lesů na nerovném terénu, kdysi nekultivovaného a dnes osázeného skotskými borovicemi a dubem, což je to, co Země, plná vřesu a housenek, nám může dávat. Tyto plantáže nejsou příliš staré, a proto nejsou příliš známé. Většina našich otců se pamatuje na to, že viděli první výhonky, když ten holý trakt země nebyl ještě nic jiného než holý sodík. Dnes je les vyspělý, nebudu říkat pro zloděje, kteří již nežijí v lese, ale pro všechny ty, kteří milují smutnou samotu a vždy sní o tom, že jsou dnes zde, zítra jinde.

Tyto lesy mi připomínají například určité samoty starověké Kaledonie: a nejkrásnější je, že v Kaledonii jsem nikdy nebyl. Ale tucet románů Waltera Scotta, kdy jsem seděl ve stínu starodávného dubu nebo dokonce jen na schodišti, nebylo ve dvanácti letech zbytečně čteno. Pokud to není jako ve Skotsku, existují lesy v Limbiate, které by mohly být přepraveny do Skandinávie, a pak je to ještě krásnější pro ty, kteří rádi chodí pěšky.




Tisíce rostlin trvalých tmavě zelených, tenkých a rovných stonků, které otevírají své peří květů nebo deštník, jsou promíseny v téměř symetrickém uspořádání v délce pěti nebo šest mil: cesty, které lemují tyto armády rostlin a protahují se, klesají do zeleně, pokud oko vidí: rokle obrostlé velmi vysokými travami, tenkými jako nit, kam psi nevstoupí: žlutá země, zvrásnělá obrovskými trhlinami, kde bije slunce: měkká, bahnitá, kluzká jako mýdlo, kde voda zůstává stát. Dešťová voda odteče a tvoří louže, bažiny, rybníky a trvalá jezírka obklopená jehličnany s vlnkami a malými bouřkami, které jsou světu neznámé, jako ty ze skromných duší: a pak přidejte hluboké ticho, které ani nenaruší obvyklé šustění listů (borovice je tichá) a světélkující nebeská a mystická brána nad tolik zelenými lesy, z jejichž štěrbin je vidět putující plameny západu slunce .... vše, co chci říci, mě často přeneslo mimo sebe do oblasti, kde mám pocit, že jsem kdysi žil, možná před deseti tisíci lety.

Ach, poezie, přátelé, to je milá věc! Jednoho podzimního rána, knihu, dejme tomu od Alearda Aleardiho, zasuneme do kapsy lovecké brašny, s puškou na zádech, se psem skákajícím kolem vás, se otočíte za domy, otočíte se ke starému hřbitovu, podíváte se na ty ubohé mrtvé a ten bílý kříž, kde mrtvá hraběnka spí padesát let ... Ne, ne, to není poezie.

Zamiloval jsem se v šestnácti do této hraběnky a je to příběh, který jsem slíbil někdy vyprávět. Sledoval jsem ji ve stínu lesa, šťastnější, když listopadové mlhy vstoupily do rostlin, aby s jejím nádechem zahalily obrysy lesa.

Jednoho rána, hned začátkem listopadu, když jsem běžel před snídaní borovicovým lesem a přemýšlel o své budoucí básni o Vzkříšení mrtvých, jsem byl najednou zajatcem plamene, který prošlehoval z pozadí, a který stěží dokázal zlomit bílý závoj a zmrzlinu z mlhy. Dokonce i Pill, můj lovecký pes, se zastavil na čtyřech nohou, s nosem a malým ocáskem nahoru plný úžasu. Cherubina mi řekla, než jsem odešel z domu, že by připravila snídani na jedenáctou, později než obvykle, protože čekala mého bratra s příbuznými nevěsty.

Dva dny jsme pracovali v kuchyni a připravovali tuto snídani, která měla být slavnostním banketem po italské opeře Sardanapalo, s trochou zábavy a trochou jídla. Vypadalo to, že banket může být radostnou událostí. Důležitost domu se pozná podle stolu a můj otec chtěl, jak řekl, zapůsobit na některé trochu zámožné lidi ... Ale to jsou věci, které nemají nic společného s tím plamenem, který, jak jsem řekl, se pohyboval na pozadí lesa a téměř se snažil rozbít silný závoj mlhy.

Podivný oheň v našich lesích! Když jsem se blížil, plamen se stával výraznějším a už v červené záři ohně bylo vidět, jak se některé postavy shromáždily v kruhu jako smutné spiknutí nekromantů.

Osamělost a divočina místa, které bylo propleteno do jakéhosi druhu křižovatky: ty houpající se stíny na stonku rostlin v pohyblivém a jasném odrazu kouřového a pryskyřičného plamene, by vás mohly přesvědčit o úmluvě zločinců, i když po několika krocích jsem nepoznal dlouhé a tenké nohy městského tajemníka a vedle něj také squatovou postavu konzula a dvě nebo tři polní stráže.

Konzul seděl u uctívání ohně na kládě. Battistino, jeden z polních strážců s jedním kolenem na zemi, se pokusil vyhodit do povětří hořící uhlí dírou v trubce, zatímco tajemník pana Boltracchiho si zahříval méně slušné části svého těla. Otočen zády ke krbu a s rozevřenýma nohama tvořil kompas. Dobří lidé byli v lesích už několik hodin a v chladném listopadu a mokré trávě od rosy cítili radost a výhodu chráněného místa před zlým počasím.

Komentáře

  1. [1]: Teď nedávno jsem byla na Cimburku. Jak to zpracuji, zobrazím nějaké záběry. Zajímavý hrádek. A to stoupání hlubokými lesy až k hradu kolem studánky nemělo chybu. Chybu měla moje dýchavičnost. Nevyběhla jsem bez zastavení, dokonce i mluvit jsem přestala ... nevím, jestli z okouzlení lesů ...

    OdpovědětVymazat
  2. [2]: To mi evokuje VELKOU KUNRATICKOU.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

VÝSTAVA ALFONS MUCHA

Nedávno jsem navštívila výstavu v mém rodném městě v Ivančicích, kde se narodil 24. července 1860 i malíř světového jména Alfons Mucha. Žil v období secese, a to ovlivnilo i jeho tvorbu. Jeho práce zobrazují především ženskou krásu. Jeho otec Ondřej byl vyučený krejčí, pocházel z vinařské rodiny a v pozdějším věku působil jako soudní úředník v zadním traktu budovy v Ivančicích. V bývalé budově soudu se nyní konají výstavy významných osobností města Ivančic. Nejznámější jsou Alfons Mucha a český herec Vladimír Menšík. Ondřej poslal syna Alfonse na Slovanské gymnázium do Brna. Pražská akademie mu byla zprvu odmítnuta z důvodu nedokončené střední školy. Školu nedokončil ne v důsledku svého zdravotního stavu, jak prohlašoval, ale pro velký počet neomluvených hodin. Dobré známky měl Mucha z kreslení a ze zpěvu. Přesto Muchovy tvorby si všimnul profesor Lhota. Po školním neúspěchu působil Alfons Mucha jako písař u soudu v Ivančicích. Jedna z jeho prvotin bylo zhotovení divadelní dekorace pro

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn