Přeskočit na hlavní obsah

JAK ČLOVĚK POZNAL SVOJI VLASTNÍ NEDOKONALOST

Slyšela jsem a myslím i četla prohlášení: "Nikdo není dokonalý. Ani jeden." Stejně tak dobře by se dalo prohlásit: "Člověk je dokonalý." Pokusím se to trochu rozvést.

To, co je nedokonalé pro jiné lidi, může být pro osobu blízkou naprostá dokonalost. Může říci: "Ty nemáš jediné chybičky." Z čehož vyplývá, že jsem dokonalá. Ale z praxe víme, že i toto prohlášení může kolísat dle nálady a schopnosti vyhovět, ztotožnit se se závěry mého partnera nebo zastávat jiný názor. Pak už nebude hledat to dokonalé ve mně, ale chybičky, které bude cítit potřebu vyzvednout.

Všichni známe biblický příběh o stvoření.

Na počátku stvořil Bůh nebe a pustou a prázdnou zemi. Pak tam bylo něco, čemu nerozumím. Nějaká díra, možná černá díra, propast, tůně a nad ní byla tma. Ale nad vodami si poletoval, vznášel se duch Boží, což je jenom imaginace Boha. Ale vizionářskou vizi Boha vytvořil Bůh slovem. Protože všechno tvořil slovem:


"Budiž světlo, budiž tma, budiž klenba, která bude oddělovat vodu od nebe, budiž večer, budiž ráno. To byl základ. Poté Bůh ulehl na kutě a další den byl výřečnější. Druhý den nashromáždil velké množství vody v moři, zbytek byla země.

Bohovi se líbila zelená barva, pomyslel si a vyřkl slova: "Ať se to tu zelená." A bylo to dobré, samolibě, spokojeně usnul.

Třetí den se mu v hlavě rozbřesklo a začal mudrovat o čase, dnech, letech, hvězdách. To proto, aby věděl, jak dlouho má makat a kdy už může jít zase spát. Dobrá.

Čtvrtého dne se nevyspal nijak do růžova. Šel pustou krajinou, naklonil se nad vodu, aby se opláchl, byl čistý jako slovo boží a pookřál. Sehnul svůj hřbet a nikde nic. Pomyslel si: "Kéž něco malého se hemží ve vodě. Nebo raději něco velkého?" A ve vodě začal být život. Malé rybky se mihotaly a třpytily ve vodě, velké ryby a další havěť důstojně plula v mořích. A jako dozorce se nad nimi vznášeli dinosauři, okřídlení létavci, drobní zpěvaví ptáčci a majestátní dravci. Ta mořská a nebeská krása ho natolik uchvátila, že zmožen klesnul ke spánku za zpěvu ptactva.

Když procitnul pátého dne, vydal se po cestě vykonat svůj ranní rituál. Cesta byla dlouhá. Cestou necestou, polem, nepolem, že zhotoví malotraktor, to sice věděl, ale teď se mu o tom nechtělo mluvit. Dál si vykračoval lesy, pouštěmi i pustinami. Nikde ani živáčka. Jen nad hlavou mu píseň ptáci pěli. "To je ale nuda," pomyslel si Bůh a vztekle dupl svojí božskou nožkou do země a zvolal: "Země, vydej rozmanité druhy živočichů, dobytka, plazů a všelikou jinou zvěř!" Ejhle, a stalo se. "To je dobrý," pomyslel si ve své samolibosti Bůh. Mohl být samolibý, nikdo jiný tam nebyl. Samolibý v podstatě znamená, že se já, skutek, čin nebo něco líbí mně samotnému. Znáte pohádku Dorotka a papoušek? Ten také pořád vykřikoval: "To já, to já!" a přitom se naparoval. Dorotka ho měla ráda, hladila ho po hlavičce a říkala: "No jistě, ty můj malý papoušku," i když papoušek ve své nemotornosti natropil tolik škod a způsobil tolik pádů. Přesto ho Dorotka milovala, jeho vychloubačnost, jeho řeči, jeho bytí.

Bohovi nejspíše chybělo to hlazení po hlavičce, proto šestého dne vymyslel tvora všech tvorů - dokonalého člověka v očích Boha (bohužel často i v našich očích) a nemělo to chybu. "To je dobrý," liboval si.

Bůh přecenil své dílo a požehnal ho slovy: "Tebe tvořím k obrazu svému. Ty vládni a panuj všemu, co zde jsem vytvořil a co zde jest." Tak Bůh vložil do člověka samolibost. Odpoledne, poté, co byl unaven ostrým sluncem, si na chvíli zdřímnul. To víte, muž v letech. Probral se a ještě rozespalý přehlédl své dílo. Asi se mu zdálo dosti vemlouvavě nějaké "péčko", protože s tajemnou jiskrou v oku začal roztrubovat do celého světa: "Adame, Evo, lidé! Milujte se a množte se. Zaplavte tuto zemi svými potomky. Já už chci na odpočinek. Těším se na důchod. Pak už jen po celý svůj věčný život nohy hore a s láskou, dozorem, žárlivostí, všemohoucností, milosrdností, spasitelností budu obhlížet mé nesmrtelné dílo."



Rodon - Autor: Vasněcov Viktor Michaljovič

Zdali bylo záměrem Boha stvořit Satana, padlého anděla, hada a nechat ho usídlit v rajské a pozemské zahradě, to vám dnes nepovím. Jisté je, že hraje kostky, jak jsem psala v jedné ze svých povídek a já osobně si myslím, že i poker. Nasadí si černé sluneční brýle a všem rozdá karty. A blafuje. Stejně jako s tím hadem. A ty, člověče, poper se s tím.

Převlečený had, polobůh, padlý anděl, satan, šiřitel polopravd, který byl stvořen Bohem, zláká dokonalé lidi. "Váš Otec zasadil tento jedinečný strom s jablky. Chce vás vystavit pokušení, hrozí vám smrtí. Já vám pravím, že když z něho pojíte, nezemřete. Nebudete žít v klamu, že jste dokonalí, otevřou se vám oči a rozeznáte dobré i zlé."

A tak člověk poznal svoji vlastní nedokonalost.

Komentáře

  1. Křivý-pravítko17. října 2019 v 5:02

    To je hezká úvaha

    OdpovědětVymazat
  2. Stvořil člověka a nechal ho v RaJi (=restaurace a jídelny).

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Ještě, že ho nechal v RaJi. Aspoň se doufám zadarmo najedl a napil. Offšem nealko. 😋🙊🙀

    OdpovědětVymazat
  4. A já furt, proč mne v dětství nechutnala jablka...

    OdpovědětVymazat
  5. Jednou jsem se jako dítě koukala babičkou a tetou na tv. Byla tam scénka, které jsem nerozuměla a ony se mohly potrhat smíchy. Dnes chápu. Proč Bůh stvořil ženu? Protože zjistil, že muž je zmetek. A jediné dobré na něm bylo to žebro. Tak ho vzal a stvořil dokonalou bytost- ženu. Muž to nemohl rozchodit a spojil se s hadem a nalíčil na Evu past.
    Tomu se dái věřit, ne?

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Jablka zbožňuji. Asi jsem dcera Evina.

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Dobré. Mám ale i další variantu. Bůh stvořil prvního člověka, Adama. Byl to prototyp, pionýr. Nějak se mu nepovedl. Proto použil pouze jeho žebro a vytvořil dokonalou dokonalejší Evu - ŽENU!!!

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: jo,jo,jo, souhlasím, požvykujice jablko:) ( nejsem si jistá přechodnikem:)

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: Červeňoučké, slaďoučké. I Sněhurka zhřešila a málem ji to stálo život.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

VÝSTAVA ALFONS MUCHA

Nedávno jsem navštívila výstavu v mém rodném městě v Ivančicích, kde se narodil 24. července 1860 i malíř světového jména Alfons Mucha. Žil v období secese, a to ovlivnilo i jeho tvorbu. Jeho práce zobrazují především ženskou krásu. Jeho otec Ondřej byl vyučený krejčí, pocházel z vinařské rodiny a v pozdějším věku působil jako soudní úředník v zadním traktu budovy v Ivančicích. V bývalé budově soudu se nyní konají výstavy významných osobností města Ivančic. Nejznámější jsou Alfons Mucha a český herec Vladimír Menšík. Ondřej poslal syna Alfonse na Slovanské gymnázium do Brna. Pražská akademie mu byla zprvu odmítnuta z důvodu nedokončené střední školy. Školu nedokončil ne v důsledku svého zdravotního stavu, jak prohlašoval, ale pro velký počet neomluvených hodin. Dobré známky měl Mucha z kreslení a ze zpěvu. Přesto Muchovy tvorby si všimnul profesor Lhota. Po školním neúspěchu působil Alfons Mucha jako písař u soudu v Ivančicích. Jedna z jeho prvotin bylo zhotovení divadelní dekorace pro

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn