Přeskočit na hlavní obsah

DUŠE A SMRT

Život je energetický proces. Každý energetický proces je v zásadě ireverzibilní, nezvratný. Každý proces je jen počáteční porucha takříkajíc věčného stavu klidu, který neustále usiluje o znovunastolení.

Živnou půdou duše je přirozený život. Kdo se jím nedá vést, zůstává viset ve vzduchu a ustrne. Proto taková spousta lidí ve zralém věku zkostnatí, hledí zpět a lpí na minulosti, v srdci tajnou hrůzu ze smrti. Vyhýbají se procesu života přinejmenším psychologicky, a zůstávají proto stát jako solné sloupy vzpomínek, které si sice ještě živě vzpomínají na dobu svého mládí, ale nemohou najít živoucí poměr k přítomnosti. Počínaje středem života zůstává živoucí jen ten, kdo chce s životem zemřít. Neboť to, k čemu dochází v tajemné hodině životního cyklu, je obrat o sto osmdesát stupňů, zrození smrti. Život druhé poloviny života neznamená vzestup, rozvoj, rozmnožení, životní rozmach, nýbrž smrt, neboť jeho cílem je konec. Nechtít svůj životní vrchol je totéž jako nechtít svůj konec. Obojí znamená: nechtít žít. Nechtít žít znamená totéž co nechtít zemřít. Vznikání a zanikání je stejná křivka.

Tak jako končí dráha střely v cíli, končí život ve smrti, která je cílem celého života.

Osvícenství se podle názoru Junga může zdát pokřiveným myšlením. Psychologicky správné myšlení vždy zůstává ve spojení se srdcem, s hlubinou duše, s kmenem. Neboť příroda se - bez ohledu na osvícenství a na vědomí - připravuje na smrt. Proto se domnívám, že příroda se již sama stará o přípravu na konec. Přitom je objektivně lhostejné, co si o tom myslí individuální vědomí. Subjektivně vzato je však ohromný rozdíl, zda vědomí drží krok s duší, anebo se zuby nehty drží názorů, které srdce nezná.

Ze zkušenosti psychoterapeutů lze usoudit, že naší duši není umírání individua přece jen lhostejné. Nutkání dát všechno špatné ještě do pořádku, které tak často pozorujeme u umírajících, tomu nasvědčuje.

To, že naše schopnost nazírání není vůbec s to, aby si představila bezčasovoprostorovou formu bytí, v žádném případě nedokazuje, že taková forma sama o sobě není možná. Duše obsahuje tolik záhad, že duch zcela bez fantazie si nedokáže připustit svou nedostatečnost.

Zda tyto závěry - smrtelnost vs. nesmrtelnost duše, bezčasovoprostorová forma bytí nebo časově a prostorově omezená forma bytí jsou absolutními pravdami, nebudeme schopni dokázat nikdy.

Je jedním z nejzávažnějších sociologických a psychologických omylů, že se člověk často domnívá, že se něco může stát od určitého okamžiku něčím docela jiným. Že se například člověk může od základu změnit nebo že by mohla být objevena nějaká pravda, která by znamenala zcela nový počátek apod. Ustavičný neklid vytváří ztrátu smyslu a nesmyslnost je duševní utrpení, které naše doba kompletně a v plném dosahu ještě nepochopila.

Zdroj:
C. G. Jung: Duše moderního člověka
Úprava: Mirijam

Komentáře

  1. Jsem za polovinou svého života, nějak mí nesedí myšlenka, že mě v té druhé polovině nečeká žádný rozmach, že je to vlastně čekání na smrt...

    OdpovědětVymazat
  2. Životní cyklus je dán a život není čekání na smrt, která ale jistě přijde. Ve druhé polovině života se zúročí zkušenosti, uvědomění. Člověk se raduje z maličkostí a nehoní se za přeludy.

    OdpovědětVymazat
  3. Pro mě smrt znamená pocitově všechno pustit a nic nemuset. To přináší úlevu. Proto se lidé po smrti mnohdy usmívají. Už nic nemusejí, nic se od nich neočekává, jsou svobodní. Totéž děláme každý večer, když jdeme spát. Odpojíme logické myšlení, všechno pocitově pustíme, nic nemusíme a nabíráme sílu na další den. Ne náhodou se říká, že spánek je malá smrt. Ale smrt pro mne není děsivý konec. Je to probuzení do reality, která není založená na logice, ale na citovém prožívání.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Ty jsi má krevní skupina. Smrt nebolí, smrt není zlá, horší je umírání ...
    Mám svůj zvláštní způsob víry a tou je, že duše neumírá, dostane se do nebe, tam ji vypiglují, vyhlídne si tělo a zase se vrátí do života o zkušenost silnější.
    Možná to je přání, ale kdo ví. Ještě nikdo, kdo doopravdy umřel, nám nepřišel říct, jaké to vlastně je. Beru to, jako když jdu do servisu.

    OdpovědětVymazat
  5. pribehynaivniblondyny2. června 2019 v 3:06

    [3]:[4]:
    Mám stejný názor. Zase se vrátím a vy se mnou😉

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: A budu mít možnost odčinit, co jsem napáchala. Nebo přinášet pomoc a radost těm, které mám a budu mít ráda. Nebude to úplně stejné, protože svět se vyvíjí, ale moje vědomí z tohohle světa bude použitelné i do světa příštího. Prý se tomu říká karma.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Cítím to také tak.
    Smrt je jistě přátelská, ale umírání mohou být mnohdy opravdová muka. Jak řekl kdysi kdosi, že všechno souvisí se vším.
    od začátku až do konce...

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Myslím, že když člověk hodně trpí a není mu pomoci, tak si přeje rychlou smrt - bez ohledu na věk.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.  

John G. II.

A tak, kladením prken po celé délce, udělali průchod, kůň se pohyboval s krajní opatrností, třásl se s plným vědomím nezvyklého nebezpečí, ale vydržel. Oporou mu byla přítomnost jeho pána a přátel na obou stranách. Když se pohybovali, vichřice na ně udeřila s veškerou svou zuřivostí. Teď už bylo chladněji a déšť se změnil na dešťové srážky a zabodával se do jejich kůže malými ostrými jehličkami. Skelet mostu je držel vysoko zavěšené v samém srdci bouře. Znovu a znovu mocné poryvy, které se náhle objevily, jim přímo nabízely, aby jejich nohy ztratily rovnováhu. Přesto pomalu postupovali a neztratili své držení těla. Pak přešel další kůň. Převáděli vždy jen jednoho koně. Neodvážili se jich převést více najednou. Nakažlivá obava jednoho, reagujícího na druhého, by mohla způsobit paniku. Kůň, který by se bál postupovat vpřed nebo byl plachý, by si dozajista v nejlepším případě zlomil nohu na tomto pražcovém přechodu. Takže jeden po druhém pokračovali v přechodu přes vodní překážku a když s...