20. dubna 2020
Christine Li nám představuje čínské léčení na každý den. Uvádím
zde základní pojmy z čínské medicíny tak, jak je pojala autorka této
knihy. Kniha Čínská medicína na každý den mě upoutala a myslím, že stojí
za to si ji koupit.
Tao
Tao
znamená cesta, tao je následování vnitřního hlasu. Když zůstáváme na
své cestě a následujeme svůj vnitřní hlas, neexistuje nic, co by bylo
správné nebo špatné, žádné dobro ani žádné zlo. Tao znamená, že sami
musíme přijít na to, co je pro nás přirozené a co nám prospívá. To může
být pro každého něco jiného. Čím lépe poznáváme, kdo jsme, tím jsme
zdravější. Poruchy a nemoci vznikají tam, kde se věci neřídí svým tao.
Jin a jang
Dnes
už téměř každý zná slavný symbol, na němž se do sebe uvnitř kruhu
zavíjejí bílá plocha (jang) a černá plocha (jin). Uvnitř černé plochy se
nachází malá bílá tečka: je to bod, v němž se uprostřed temnoty znovu
rodí světlo, stejně jako když po zimním slunovratu přicházejí opět
světlejší dny. A podobně uprostřed světla vzniká zase temnota. Vše se
neustále mění. Nic nezůstává stejné.
Co to má
společného s medicínou? Zdraví je cosi jako plynoucí rovnováha. Ten kdo
pochopí, že se vše neustále mění, má podklad k tomu, aby porozuměl
životu. Pozná, že nic není jen bílé nebo jen černé a že tudíž ani my
nemůžeme být nikdy dokonalí. Chápe-li člověk život tímto způsobem,
porozumí, co znamená zdraví a uzdravování.
JIN A JANG
Jin je stín. | Jang je slunce. |
Jin je noc. | Jang je den. |
Jin je země. | Jang je nebe. |
Jin je zima. | Jang je léto. |
Jin je klid. | Jang je pohyb. |
Jin je hmota. | Jang je duch. |
Jin je klesání. | Jang je vzestup. |
Jin je spánek. | Jang je bdění. |
Jin je uzavírání. | Jang je otvírání. |
Jin je dole. | Jang je nahoře. |
Jin je břicho. | Jang jsou záda. |
Jin jsou nohy. | Jang je hlava. |
Jin
a jang není protiklad. Jin a jang se vyskytují vždy společně, podobně
jako kladný a záporný pól v elektřině. Pokud je oddělíme, proud nemůže
proudit. Celý vesmír mohl vzniknout teprve díky vzájemnému působení jinu
a jangu. Síly jin a jang plynou jedna z druhé a navzájem se jedna v
druhou přeměňují. To, co vystoupilo vzhůru, musí opět klesnout.
Přechody
mezi silami jin a jang jsou plynulé. Mezi dnem (jang) a nocí (jin)
existuje nekonečné množství různých odstínů soumraku, pološera, které se
neustále mění v závislosti na ročním období a povětrnostních
podmínkách.
Extrémní jin přechází v jang a
obráceně. Vnímáme například, když na nás po období velké radosti a
vynaložení všech sil (jang) padne pověstná černá nálada (jin). A naopak.
Pokud žijeme ve shodě s principem tao, síly jin a jang se neustále střídají.
Když
se jedná o těžce nemocného člověka, může to být i pro dobrého čínského
lékaře velmi tvrdý oříšek, má-li pochopit a uvést opět do rovnováhy
všechny narušené procesy. Je potřeba, aby jin a jang byli v harmonii.
Pak se budeme cítit vyrovnaní a bude nám příjemně. K tomu často postačí
domácí léky.
CO OVLIVŇUJE JIN A JANG
Energii jin
podporuje klid, spánek a tzv. "studené" potraviny, jako např. různé
druhy ovoce a zeleniny. K principu jin patří roční období podzim a zima a
části dne večer a noc - opatření, která posilují jin, jsou proto v
danou dobu nejúčinnější. Na podzim a v zimě pomáhá včasný odchod na kutě
- mělo by to být každopádně před půlnocí. Velmi účinná je rovněž
meditace.
Energie jang je
podporována pohybem (a to i duchovním) a "teplými" potravinami, zejména
masem a ostrým kořením. Jang nejlépe posílíme ráno a dopoledne a z
ročních období na jaře a v létě, když ráno vstaneme co nejdříve a hned
si trochu zasportujeme.
PĚT PRVKŮ
Systém
pěti prvků popisuje jednoduchým způsobem rozmanité stavy, v nichž se -
stejně jako veškeré jiné bytosti a věci - můžeme nacházet. Pět prvků
znamená v čínštině něco jako "pět způsobů jednání". Např. člověk, který
jedná přívětivě a uvolněně se směje, patří v daném okamžiku k prvku ohně
(částečně k prvku dřeva). V systému pěti prvků nezůstává nic stejné.
Vše se přeměňuje ve věčném koloběhu. Tento koloběh začíná ve stadiu
svěžího zelenavého dřeva, ve stavu poupěte, prvního nápadu, brzkého
jitra či jara. Končí temnou, studenou zimou, kdy se všechno jeví neživé,
avšak semínka příštích poupat již vyčkávají pod zemí, aby koloběh mohl
znovu začít. Jestliže se nám dlouhodobě nedaří, je to znamením toho, že
jsme "uvízli" v určitém stadiu.
Všechny věci,
živé bytosti, tělesné funkce a orgány, ba i všechny potraviny a léky, se
určitým způsobem vztahují k jednotlivým prvkům.
Pět prvků - pět ročních období
Dřevo je stav, kdy roste jang - tak jako na jaře, kdy je vše svěží a zelené, plné šťávy a síly.
Oheň je stav, kdy jang dosahuje svého vrcholu - stejně jako v létě, kdy se zářivě otvírají všechny květ a slunce žhne a plane.
Země
je mezistav, kdy věci nejsou vedeny žádným určitým směrem ani
nepodléhají žádnému napětí; v ideálním případě zde vládne harmonie a
přátelská atmosféra, někdy se začíná projevovat určitá těžkopádnost,
typická pro pozdní léto. Namísto země se často mluví jednoduše o oblasti
středu.
Kov je stav, kdy roste jin - tak jako na podzim, kdy se veškeré šťávy stahují pod zem do kořenů a rostliny na povrchu uvadají.
Voda
je stav, kdy jin dosahuje svého vrcholu - tak jako v zimě, kdy je vše
studené a ztuhlé a na povrchu zdánlivě neživé, zatímco v kořenech a
semenech pod zemí se již připravuje nový počátek.
TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ NA PRVNÍ POHLED
PRVEK ZEMĚ - STŘED
Prvek
země zodpovídá za naši vnitřní harmonii a jeho úkolem je uvádět do
rovnováhy energie, které v nás působí. K prvku země je přiřazena oblast
středu; z tohoto důvodu je pro něj klíčovým tématem výživa a s ní
související potíže.
ZDRAVĚ ŽÍT JE DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ "MÍT" ZDRAVÍ
Pět
prvků - dřevo, oheň, země, voda a kov -, které podle čínského pojetí
působí v nás i v našem okolí a rozhodujícím způsobem ovlivňují naše
zdraví, je označováno také jako "fáze přeměny". Zdraví není trvalým
stavem, ale spíše jakýmsi chvějivým pohybem v procesu ustavičné proměny
našeho světa a nás samotných. Z tohoto ojetí vycházejí i recepty uvedené
v této knížce. Zdraví znamená spočívat ve svém "středu", neustále
obnovovat harmonii protikladných sil jin a jang a následovat vlastní
cestu, vlastní vnitřní hlas - tao.
PRVEK DŘEVA - NĚHA
Prvek
dřeva je doménou fantazie, pohybu a svobody - je ztělesněním ideje,
tvůrčí myšlenky, která si podobně jako jemná jarní rostlinka razí cestu
ke světu. S ohledem na to jsou k prvku dřeva přiřazovány zdravotní
potíže spojené s oblastí hlavy a pohybového aparátu a poruchy
prokrvování.
PRVEK VODY - TAJEMSTVÍ
Prvek
vody ztělesňuje schopnost soustředění a vůli přežít - soustřeďuje sílu
potřebnou k novému počátku, podobně jako když stromy během zimy
uchovávají svou mízu ukrytou hluboko ve svém nitru. K prvku vody jsou
přiřazeny například ledviny a rozmnožovací orgány.
PRVEK KOVU - ODSTUP
Prvek
kovu si zachovává odstup a chladnou hlavu. Jeho ročním obdobím je
pozdní podzim, kdy v přírodě začíná dominovat proces rozpadu a zániku.
Prvek kovu působí tam, kde se věci navzájem oddělují. V těle k němu
patří například plíce, a proto jsou k němu přiřazeny mnohé potíže
spojené s nachlazením. K prvku kovu náleží také kožní onemocnění.
PRVEK OHNĚ - RADOST
Prvek
ohně je domovem lásky a vášně, ale i rozverného a bujarého podnikání s
přáteli - tedy všeho, co přináší zábavu. S prvkem ohně však bývá
nejednou spojena i duševní bolest a někdy dokonce i "skutečné"
šílenství.
Zdroj:
Christine Li:ČÍNSKÁ MEDICÍNA pro každý den
Komentáře
Okomentovat