Přeskočit na hlavní obsah

NESHODY I.

Dokonce i naše divize, která již dvacet dní tábořila v Oleggiu, obdržela rozkaz připojit se k armádě, která se přesunula z tábora Somma, aby se společně spojila s divizí generála Incaglie pověřeného bránit Ticino. Byli jsme Bílí, to znamená s bílými podšívkami na čepici a základna Černých měla představovat nepřátelskou armádu šedesáti tisíc mužů, připravených ustoupit přes Varese; bylo nám přikázáno vyhrát a získat slávu, střílet prázdnými zbraněmi, štěstí, které se vždy neukáže ani v zesměšňovaných bitvách, i když ve světě je mnohdy vidět, že to zajímá jen málokoho. Není divu, že v předvečer manévru tlouklo mnoho srdcí pro skutečnou bitvu: srdce však často bije pro nic.

Ve tři ráno bylo pole již v pohybu. Hvězdy stále zářily i nejkrásnější měsíc, který vyšel z rukou Stvořitele. Trubka vydávala signály a po dlouhém plížení se temnotou po zemi jsme se vydali v tichosti, plně naloženi do bílých a potemnělých ulic v době Arony. Monte Rosa se na pustých kopcích Cagnaga a Cumignaga před úsvitem vykreslovala a vybarvovala; a tu najednou první výstřely vycházejí z živých plotů a lesů, které korunují kopce před námi. Odpověděli jsme také výstřely. Černí utekli jako plemeno myší, přimhouřili oči, vystřelili další čtyři výstřely. Sotva se ukázala další řada čepic, došlo k další přestřelce; viděli jsme, jak se objevují a ztrácejí v údolích; a pak se pořád pohybují kupředu, jako bychom se přeskupovali. Takže návrší za návrším, úpatí za úpatím, údolí za údolím nyní jsme přímo za zdí, nyní ležíme v příkopech nebo na zemi, rozházeni na malých hřebenech po hranici asi šesti mil na pravé straně Ticina; dokud jsme neobsadili všechny výšky naším dělostřelectvem a nezačali sestupovat a tlačit nepřítele proti řece. Den byl zcela jasný: obloha byla jako vymetená a čerstvý ranní vzduch se probral ze spánku a smyl poslední mlhu. Již se před námi otevřela nádherná podívaná na jezero Maggiore, modré jako nebe, v nádherné pánvi zelených hor, namalované nahoře sluncem krásné karmínové barvy.

Nikdo z nás si už nemyslel, že jsme v boji. Krev, která se rozlévala s prvními výstřely a zahřívala se s prvními pohledy slunce, troubení na trubku, hlas kapitánů. Bylo vidět, jak s děly utíkají a skákají přes louky a křičí, stávají se terčem, do něhož se střílejí šípy, záblesk nějaké jízdní eskadry, která září v oblaku prachu, nádherné a majestátní jako legie archandělů. To vše před více než dvaceti lety a čas tyto události nesmyl, oddíly, které téměř litují, že to opravdu neudělají a že ostatní nejsou ochotni být zabiti. Dvě armády Bílých a Černých, které se minulý rok střetly na malém náměstí Divignano, mi říkají, že pokud neexistují nadřízení, aby je zastavili, byly by ty dobré děti rozřezány na kousky. A iluze je v těchto chvílích tak živá, že tento důvod sotva dokáže zadržet divokou přírodu a extravagantní myšlenky, které jsou sestrami hrdinských myšlenek, procházející představivostí a my chápeme, co je boj, co je to vyhlazování: není to dvacetiletý kluk, který sedí na koni mezi čtyřmi děly, nemyslí na to, že by svět mohl dobýt mečem." Tělo se zdá být pod látkovým pláštěm bronzové. Zkrátka nechci to znovu opakovat, ale válka musí být krásná věc, možná ještě krásnější než láska.

Asi v devět hodin jsme přišli na dohled Arony.

V tomto prostředí má můj strýc Michele malý dům, dobrý člověk, který vydělal spoustu peněz výrobou mýdla a stearických svíček, neví nic o velkých problémech, které trápí poutníky. Byl bych velmi šťastný, kdyby mě náhoda zavedla k návštěvě vily Teresa (Teresa byla jméno mé ubohé tety), ne proto, že v domě mého strýce Michele je stůl téměř vždy prostřený, ale pro tu slávu, že se zjevím před očima mé sestřenice zničeho nic, krásný, umazaný prachem, opálený sluncem, jak říkají spisovatelé, neodolatelný. Můj strýc, muž s letitými zkušenostmi, neměl o právnících nikdy valné mínění, a když se dozvěděl, že jsem se věnoval studiu práva, hlava mu to nebrala, jako by právník byl zloděj. Možná jeho ideálem (myslím zetě jeho snů) nebyl lumen,
vynalézavý, bohatý jen nadějemi, ale někdo, kdo vykonává práci mnohem podstatnější, hmatatelnější. Proto nemohu ani říci, že mne můj strýc miloval a byl jsem mu po chuti; přesto moje blonďatá sestřenice Elisa, malý ďáblík, který by odzbrojil celé Prusko, vládl srdci svého otce, a pokud bych se chtěl oženit s tímto ohnivým stvořením, vzbudilo by to hněv také v jeho otci.

Lichotil jsem si, že jsem něco víc: ačkoli, než jsem držel meč, brando, mohl jsem také být považován pro mladou dívku Lisu jako nevhodná partie, s nízkým úsudkem.

Dnes jsem byl dobrovolníkem a desátníkem. Vojákem jsem byl tělem i duší a po téměř měsíci divokého života, v trávě, ve stanu, na čerstvém vzduchu, na slunci, se štíhlá postava mé sestřenice vrátila ke mně jako sladká vize, zatímco jsem se opíral o svoji pušku, pokusil jsem se rozeznat něco bílého u okna vily.





Mezitím, jsa pohlcen rozjímáním o dvou zelených žárlivcích, jsem se ukolébával sladkou nadějí s myšlenkou, že kapitán, možná inspirovaný Bohem, přikazuje svému nadporučíku, aby s sebou vzal čtyři nebo pět mužů a obsadil chalupu, která se tyčila ve vysoké rovině na svahu. Nad její terasou dominovala velká část řeky. Poručík mi říká: "Ty taky, desátníku."

Ještě tato slova nedokončil a už jsem vyrazil po cestě vedoucí k budově, mezi dvěma živými ploty, šťastným a triumfálním krokem. Tentokrát, drahý strýčku, řekl jsem si, si vyměníme role: právník se vrací v čele armády, ty jako výrobce mýdla už na mne nemůžeš mířit svými útoky.

Po cestě můj poručík, čerstvý absolvent, skleněným oknem levým okem nepřestal porovnávat Verbano a jezero Garda, kde měl svou vlastní vilu: jeho otec byl markýz a poručík věděl, že jednoho krásného dne a mnoho věcí tomu nasvědčovalo, mi ukáže, že je bohatý, markýz, dobrý jezdec a že ho všechny ženy milují. Ale sám jsem si vzpomněl na ohromení mého strýce a mé malé sestřenice, kteří mě znali. Mysleli si, že po ukončení univerzitního studia bych měl být lékařem a že štěstí tohoto světa se netvoří jen mýdlem a stearovými svíčkami. Myslel jsem, že bych mohl udělat šťastnou mou krásnou sestřenici, i kdyby mne to mělo stát dvě stě tisíc lir.

Mezitím jsme přišli k zahradní bráně.

Znovu jsem viděl ty cesty, ty rostliny, místa plná stínu a chladu, ta sedadla, ty sochy pokryté mechem, které mi připomínaly dlouhou historii her, rozmarů, slz a špatných veršů. Znovu jsem se cítil jako malý a mé srdce tlouklo i mě jako v předvečer skutečné bitvy.

Tip, velký Tip, byl první, kdo běžel vstříc našemu setkání a štěkal. Potom poručík s brýlemi řekl desátníkovi.
"Stála vedle této borovice se dvěma muži a neztrácela z dohledu zvonici Golasecca."

Vedl ostatní muže a rozsadil je na různá místa, pak šel pouze k chalupě, která byla čtyřicet metrů od mé borovice, aby vzdal hold majitelům. Elisa se s ním poprvé setkala.

Jako obvykle se trochu upjatě oblékla; její blonďaté, uvolněné vlasy padaly na téměř bílé šaty, svázané u kolen páskou, která se v záři ohně zdála červená. Šest měsíců nebo možná více jsem ji neviděl. Dívka rostla a byla kyprých tvarů a móda jí pomohla předvádět své atraktivní křivky.

Poručík, starý lišák, který věděl, jak vylézt, přisunul ruku ke svému hledí, sklonil se ke své ratanové holi, zašeptal pár úsměvných malých slov, Bůh ví, co co to bylo za nesmysly! Elisa se trochu začervenala, usmála se a běžela varovat svého otce.

Mezitím jsem neztratil z dohledu zvonici Golasecca.

Elisa otevřela uzávěry terasy a po chvíli vyšel strýc Michele, kryt velkým slaměným kloboukem. Dobrý člověk cítil požehnání, že se Vila Teresa stala strategickým bodem, který přiměl noviny o ní mluvit, a on sám přinesl dva zahradní dalekohledy pod pavilon terasy, o nichž prohlašoval, že vidí továrny na stearické svíčky i ve světě měsíce. Elisa, vždy připravena k povídání, začala skvělou konverzaci s poručíkem, který s nataženou paží postupně nemotorně označoval hlavní body terénních operací, protože byl rozptylován Elisinou přítomností. Manévry jsou vážné věci a člověk nesmí míchat vážné věci.

Mezitím jsem neztratil z dohledu zvonici Golasecca.

Když jsem viděl, že neexistuje způsob, jak upoutat Elisinu pozornost dokonce i hodností desátníka, obrátil jsem se ke svým dvěma vojákům, podíval se na ně shora dolů a objevil dvě tlačítka, která tam "vlastně nebyla": "Zdá se to nemožné, křičel jsem chraplavě jako husa schovaná za pahorkem ve špíně, sakra …; lišák jeden! Proč tato dvě tlačítka chybí? A drž hubu, nebo tě na tři týdny hodím do vězení, sakra ....."

Ale rozhovor poručíka byl tak příjemný, že si Elisa nevšimla mých rouhání. Litoval jsem, že jsem poručíku předtím neřekl, že můj strýc byl můj strýc a moje sestřenice něco víc než sestřenice: ale neudělal jsem to z nechuti, z nevědomosti. Tím hůř pro mě! Ale moje sestřenice dobře znala číslo mého pluku a toto číslo měla před očima; proč by se neměla zeptat poručíka, jestli to také ví? Poručík vysvětloval mému strýčkovi, jaké to bylo, dokonce předložil jeho vizitku, kompletní se znakem koruny: můj strýc vyboulil obě oči jako sova pálená, uklonil se, očistil rty, jako by ochutnal svaté víno, podal lístek své dceři, kterým také vyznával úctu.

Markýz se nedostane každý den mezi nohy; nikdy nevíš, co se markýzovi může přihodit. Můj strýc chtěl vyrábět mýdlo pro jeho krásné ruce nebo stearické svíčky, které by v něm roznítily světlo.

Komentáře

  1. [1]: To jsem nevěděla. Mám v hlavě nějak zakotveno, že když něco nejde na paškál - nejde to na dračku - neprodává se to.

    OdpovědětVymazat
  2. [2]: Před paškálem se i přísáhávalo.

    OdpovědětVymazat
  3. [3]: Něco jako přísahat na bibli nebo na něco, co je mi svaté.

    OdpovědětVymazat
  4. Vzít si něco na paškál posvitiy si na to... Ale "boj" byl litý...

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: jako hrom. Taky píšeš z mobilu?

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn

OČNÍ ZÁŠKUBY

Když se oko zblázní Přichází to docela náhle a trvá většinou několik minut: oční škubnutí. Ačkoliv je to jen nepatrný pohyb, může dost znervóznit. Uvádíme přehled příčin a příznaků - a vysvětlíme, jak se záškubům oka vyhnout. Foto: Susann Städter/photocase.de Náhle se víčko začne chvět. Co za tím vězí a co se s tím dá dělat? Že se naše oči na pár sekund zdánlivě jakoby samy od sebe nakrátko zavřou a zase otevřou, víme. Zavření a otevření oka, mrkání, zajišťuje stabilní slzný film a my jsme na to tak zvyklí, že ho někdy vědomě nevnímáme. Oční víčko však někdy rychle a nekontrolovatelně kmitá a škubá, což může vést k nejistotě. Záškuby očí: Varovný signál těla Napřed dobrou zprávu: I když výsledky vyhledávání na Googlu naznačují něco jiného - u většiny lidí za záškuby nejsou žádné nádory nebo nevyléčitelná nervová onemocnění, ale neškodné příčiny. Otravné škubání je však signálem našeho těla, že je něco špatně. A naslouchat vlastnímu tělu se vždy vyplatí. Příčin, proč oko má záškuby, je