Přeskočit na hlavní obsah

EXISTENCE ZLA

Ohrožené vědomí spočívá v domýšlivosti vědomí: "Nic není větší než člověk a jeho činy."

Světlo je provázeno i druhou stranou, to je tmou. Svého vrcholu dosáhl tento vývoj ve 20. století, kdy je svět opravdu konfrontován s principem zla - s otevřenou nespravedlivostí, tyranií, lží, otroctvím a znásilňováním svědomí. Zlo se stalo určující skutečností. Nelze je již sprovodit ze světa přejmenováním. Chce žít s námi. Musíme se naučit, jak s ním zacházet. Potřebujeme nové smýšlení.

Dotkne-li se člověk zla, existuje naléhavé nebezpečí, že mu propadne. Člověk tedy nesmí už vůbec ničemu "propadnout", ani dobru. Takzvané dobro, kterému člověk propadá, ztrácí mravní charakter. Ne že by bylo zlé samo o sobě, ale rozvíjí zlé následky, jestli mu člověk propadl. Každá forma žádostivosti škodí, lhostejno, zda jde o alkohol nebo morfium nebo idealismus. Člověk by se už neměl dát svádět protiklady.

Uznáním, že zlo existuje, se dobro jako polovina protikladu nutně relativizuje. Totéž platí pro zlo. Dobro a zlo dohromady tvoří nyní paradoxní celek.

Nedokonalost lidského usuzování nás dovede k pochybě, zda naše mínění pokaždé vystihuje to, co je správné. Můžeme podlehnout i špatnému úsudku. Pokud se cítíme nejistí, když jde o morální hodnocení, představuje to etický problém. Relativita "dobra", "zla" nebo "špatného" vůbec neznamená, že tyto kategorie neplatí nebo neexistují. Morální hodnocení vždy spočívá na mravním kodexu, který se nám zdá, že přesně ví, co je dobré, a co je zlé. Nyní, když víme, jak nejistá je základna, stává se etické rozhodování tvůrčím činem. Etika rozhodování mezi dobrem a zlem je ztížena.

Etické rozhodování zůstává na vůli individua. Individuum je však zpravidla tak nevědomé, že vůbec nezná své vlastní možnosti rozhodování, a z toho důvodu se úzkostlivě ohlíží po vnějších pravidlech a zákonech, na něž by se mohlo ve své bezradnosti spolehnout. Pomineme-li lidskou nedostatečnost, značný kus viny spočívá na výchově, která se řídí výlučně podle toho, co se všeobecně ví, avšak nepřihlíží k tomu, co je osobní zkušeností jedince.

Kdo chce získat odpověď na problém zla, potřebuje v první řadě důkladné sebepoznání. Musí bez slitování vědět, jakého dobra a jakých hanebných činů je schopen. Musí se vyvarovat toho, aby jedno nepovažoval za skutečné a druhé za iluzi. Obojí je skutečně pravdivé jako možnost a člověk neujde zcela ani jednomu, ani druhému, chce-li žít bez sebeobelhávání a sebeklamu, jak by musel vlastně už od začátku.

Jen na základě sebepoznání je člověk schopen se přiblížit oné základní vrstvě nebo onomu jádru lidské podstaty, kde naráží na instinkty. Instinkty jsou existující dynamické faktory, na nichž nakonec závisí etické rozhodování našeho vědomí. Je to nevědomí a jeho obsahy, o němž neexistuje žádný obecně platný úsudek. Člověk o tom může mít jen předsudky. Prohloubené sebepoznání potřebuje psychologii.

Je před námi otázka zla a člověk de facto zlo ani nezná a když by je znal, častokrát nechápe "jak se to všechno mohlo stát". Člověk nemá žádnou imaginaci, pokud jde o zlo, ale tato imaginace má nás. Jedni se mylně domnívají a věří, že mohou zlo zdolat, pošlapat, jiní mu však propadli a dobro už nevidí. Zlo se dnes stalo viditelnou velmocí.

Otázka "Odkud přichází zlo?", zůstává nezodpovězena. Origon nesměle naznačil možnou spásu ďábla. Byl považován za kacíře. Člověk zakouší skrytou hrůzu a nejasná tušení, avšak nezná radu a jen málo lidí dospívá k závěru, že tentokrát jde o dávno zapomenutou duši člověka.



Zdroj:
C. G. Jung: Duše moderního člověka
Úprava: Mirijam

Komentáře

  1. pribehynaivniblondyny5. června 2019 v 1:54

    A pak je tady můj oblíbený úhel pohledu. Jeden má něco za dobro, jiný za zlo. Hleděla jsem přímo do očí jednomu českému otci, vymítači ďábla a mě mrazilo. Měl v sobě temno a přitom měl být ta dobrá strana... A jak si napsala, vše by mělo v rovnováze jako celek. Děkuji za zajímavý článek Mirijam👍🏻😉

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Souhlasím. Záleží, jak člověk (společnost) posuzuje, co je dobro a co je zlo. Někdo má v sobě tolik zla a může být velevážený člověk ...
    Četla jsem jakýsi příběh. Pablo vyhrál v loterii auto. "To je skvělé," odpověděl kamarád. "No jo, ale příští den jsem havaroval." "To je zlé," odvětil přítel.
    "Naštěstí se mi nic nestalo." "Tos měl ale štěstí." "Mezitím co jsem byl v nemocnici mi ale zloději vykradli můj byt," posteskl si Pablo. "Jejda, to už je ale opravdu zlé," komentoval kamarád. "Měl jsem tam ale uloženu bezpečnostní nálož. Dům explodoval, zloději neunikli spravedlnosti a já jsem přežil." "To jsi měl ale z pekla štěstí."
    Jednoho exorcistu z Vranova znám. Bohatě mi stačí Exorcista - seriál, který jsem si stáhla. Dodívala jsem se na 1. sérii. Na dívání se musím speciálně naladit, určitě nepoužívat jako uspávanku na dobrou noc. Vždycky mě to rozohní, ne ve správném významu slova ;:) ale nemůžu pak usnout.

    OdpovědětVymazat
  3. pribehynaivniblondyny8. června 2019 v 1:31

    [2]: Tak to bude asi stejný exorcista. Jménem Marek? Na Vranově totiž "vymítal" ďábla...

    OdpovědětVymazat
  4. pribehynaivniblondyny8. června 2019 v 12:15

    [4]: Tak ještě jiný borec🙈

    OdpovědětVymazat
  5. [5]: A on sám je docela z toho nešťastný.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.  

John G. II.

A tak, kladením prken po celé délce, udělali průchod, kůň se pohyboval s krajní opatrností, třásl se s plným vědomím nezvyklého nebezpečí, ale vydržel. Oporou mu byla přítomnost jeho pána a přátel na obou stranách. Když se pohybovali, vichřice na ně udeřila s veškerou svou zuřivostí. Teď už bylo chladněji a déšť se změnil na dešťové srážky a zabodával se do jejich kůže malými ostrými jehličkami. Skelet mostu je držel vysoko zavěšené v samém srdci bouře. Znovu a znovu mocné poryvy, které se náhle objevily, jim přímo nabízely, aby jejich nohy ztratily rovnováhu. Přesto pomalu postupovali a neztratili své držení těla. Pak přešel další kůň. Převáděli vždy jen jednoho koně. Neodvážili se jich převést více najednou. Nakažlivá obava jednoho, reagujícího na druhého, by mohla způsobit paniku. Kůň, který by se bál postupovat vpřed nebo byl plachý, by si dozajista v nejlepším případě zlomil nohu na tomto pražcovém přechodu. Takže jeden po druhém pokračovali v přechodu přes vodní překážku a když s...