Přeskočit na hlavní obsah

Vznik života podle buddhismu


Úvaha, jak vzniká život ve světle buddhismu


Život je jako šťuch kulečníkové koule. Jestliže jiná koule se kutálí proti poslední stojící kouli, pohybující koule se zastaví a znehybní a nepřednější koule bude pokračovat v pohybu… První pohybující se koule nepřechází, zůstává vzadu, zmrtví - ale je to nepopiratelně pohyb oné koule, její momentum (pohybová energie), její kamma1 a nikoliv nově vytvořený pohyb, který se znovuzrozuje v nejpřednější kouli.

1 Kamma (pálijsky) karma (sanskrtsky) nebo v buddhismu označuje etický přírodní zákon příčiny a následku, čin vykonaný se záměrem nebo vědomým motivem a odpovídající následek tohoto činu, postihující zpětně aktéra samotného.
Pálijský termín kamma doslova znamená čin nebo konání. Jakýkoliv druh volní činnosti, ať duševní, slovní nebo fyzické, je považován za kammu. Zahrnuje vše, co je obsaženo ve frázi "myšlenky, slovo a skutek". Obecně řečeno, všechny dobré i špatné činy tvoří kammu. Ve svém nejvyšším smyslu kamma znamená veškeré morální i nemorální chtění. Bezděčné, neúmyslné nebo nevědomé činy, i když se stanou skutkem, netvoří kammu, protože chtění - nejdůležitější faktor při určování kammy, je nepřítomen.

Kamma je individuální síla a přenáší se z jedné existence do druhé. Hraje hlavní úlohu v utváření charakteru a vysvětluje zázračné jevy génia, zázračných dětí atd. Jasné pochopení kammy je podstatné pro blaho světa.
Může vzniknout dotaz, kde se nachází kamma. Ani vítr ani oheň nejsou uchovávány na nějakém zvláštním místě, a ani kamma není uchovávána kdekoliv uvnitř nebo vně těla.

Co se to znovuzrozuje?
"Ani tentýž, ani jiný." Visuddhi-magga

Duše, která je věčná, musí nutně zůstávat stejná bez jakékoliv změny. Jestliže duše, o níž se předpokládá, že je podstatou člověka, je věčná, potom by nebyl možný ani vzestup ani pád. K ospravedlnění existence nekonečné blaženosti ve věčných nebesích a nekonečného utrpení ve věčném pekle je absolutně nutné předpokládat nesmrtelnou duši.

Co se tedy rodí do další existence?
Je to mysl a tělo, ale není to tatáž mysl a totéž tělo. Ale s touto myslí a s tímto tělem jedinec koná skutky (viz kamma), které mohou být dobré nebo špatné. Z důvodu tohoto konání se rodí jiná mysl a jiné tělo do příští existence.

Není-li to tatáž mysl a totéž tělo, které se znovu narodí, může se jedinec osvobodit od vlastních špatných činů?
Pokud se člověk rodí do další existence, není osvobozen od špatných činů.

Pro přirovnání. Člověk ukradne ze stromu jablka jiného člověka. Vlastník jej chytí a předvede před soud se slovy: "Ctihodný soude, tento člověk ukradl má jablka." Zloděj řekne: "Pane soudce, neukradl jsem jeho jablka. Jablka, která rostla tomuto člověku na stromě, byla jiná než ta, která jsem odnesl a které dnes mám. Podívejte. Na stromě byla krásná, červeňoučká, dnes jsou scvrklá a teď, podívejte se, se i kazí, hnijí. Nemám být potrestán." Soudce nicméně zloděje odsoudí a potrestá, protože nynější jablka jsou odvozena od minulých jablek.

Člověk s touto myslí a s tímto tělem koná skutek, dobrý nebo špatný. Pro ten skutek se jiná mysl a jiné tělo rodí do příští existence. Proto člověk není osvobozen od vlastních špatných skutků.

Tak jako kulečníková koule vytváří symbolicky život.

Podobným způsobem tělo umírá a jeho kammická síla se znovuzrozuje v jiném, aniž by cokoliv stěhovala z tohoto života do druhého. Poslední myšlenkový okamžik tohoto života ničí podmiňování jiného myšlenkového okamžiku v následujícím životě.

Nová bytost není ani absolutně tatáž, protože se změnila; ani totálně odlišná, protože je tímtéž proudem kammické energie. Je pouze kontinuitou toku života.

Zdroj:
Nárada Mahá Théra: Buddha a jeho učení
Úprava: Mirijam


V našem pojetí se kamma (karma) dá ztotožnit s osudem. V západní Evropě se více používá výraz karma. Na každém kroku je slyšet. To je karma. Ať ve významu, že se nám něco podaří, či nikoliv. Věříte na osud? Já sama nevím. Pokud je předurčeno, jak mám prožít svůj život, jak dlouho budu žít, co mne v životě potká dobrého, co špatného, jaký bude můj konec, nejsem si jista, zda to chci vědět. Třeba bych hrůzou nebo samým štěstím neměla klidné spaní. Pravda, člověk by se mohl vyhnout některým situacím nebo by mohl zabránit některým kopancům ve svém životě, ale co se má stát, se stane. Pokud použiji tuhle větu - co se má stát, se stane, tak nejspíš věřím.

Osud se nemá se pokoušet, život si s námi zahrává stejně, jak chce. Jsme schopni ovlivňovat naše prožívání svými činy, ale současně jsou i věci, které nemůžeme ovlivnit, byť bychom třeba rádi. Jsme schopni se někam směrovat, za svoji představou, jak žít, ale může nám cokoliv vstoupit do cesty, nad čím nemáme moc. Lze to nazývat smůla, neštěstí, katastrofa, nezdar. Nebo tohle jen ten osud? Negativní věci nás mohou ovlivnit. Život je snůška dobra a zla. My se v tom plácáme a snažíme se najít svoji, tu pravou cestu životem, která nám přináší uspokojení a naplnění. Klopýtáme, pachtíme se, vznášíme se, radujeme se, smutníme a stejně je každý z nás zase blíže smrti.

Ale důležitá je ta cesta životem. Stopy tvé práce, lenosti, lásky, nenávisti, agrese, vzteklosti, soucitu, pochopení, empatie, závisti, přátelství, stopy tvého lidství zůstanou.

Člověk si je vědom časové linie konečnosti svého života mezi narozením a smrtí. Nádherně to vyjádřil Augustin ve svém díle De civitate Dei (O Boží obci): "Vždyť od toho okamžení, kdy kdo se narodí v tomto těle, propadlém smrti, neustále se v něm chystá příchod smrti. Není totiž nikoho, komu by nebyla po roce blíže než před rokem, zítra blíže než včera a nyní blíže než před okamžikem. Každá částečka času, ve které žijeme, se ubírá z délky života a zbytek je denně menší a menší, takže doba tohoto života není celkem vzato nic jiného než běh za smrtí, při němž se nikdo nesmí ani na chvilku zastavit, ani trochu pomaleji postupovat, ale všichni jsou hnáni stejným pohybem a nutkání týmž náporem … Každý je ve skutečnosti hnán za smrtí od té chvíle, kdy začne být v tomto těle."

Život je ta nit, pupeční šňůra, která se táhne od narození po smrt. A jak ho prožijeme, je záležitost nás samých, ostatních lidí a světa, do kterého jsme byli vrženi.

Komentáře

  1. Moje filosofie je, že sem na tento svět se chodíme učit být šťastní a uzdravovat se.  To učení a uzdravování zdánlivě vypadá, že je to konání a chtění, vnímání...   Jistě není.  Je to jen námi zvolená komplikace.  Někdo si asi zvolí těžší(viz děti o které pečuješ), ale možná si ony zvolily lehčí studium, jiné studium.   Naše vnímání nám nedovoluje to chápat.  To proto, že nejsme uzdraveni.  Když to vzdáme a umřeme, tak při umírání každý pozná co se měl učit. A jak vypadá uzdravení.   Každá smrt je vlastní rozhodnutí.   Zdeptáním náročností života díky jeho nepochopení.   Hlavní je úsměv.

    OdpovědětVymazat
  2. Nikdo neprojde životem bez ztráty kytičky. Když jsi na dně tak zjistíš, že ke spokojenosti stačí málo. To je kouzlo života. Důležité je nezapomenout sloužit dobru. Máš dobrou filozofii. S úsměvem jde všechno líp.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

UŽ TÉMĚŘ VÁNOCE A NOVÝ ROK 2025

Jak tak jdem tím zdejším světem, uniká nám, v čem se pletem …. spletla jsem se, že do zimy budu mít ponožky; ale ne s pomocí boží, ale s pomocí kamarádky jsem dokončila můj první pletací výtvor po 38 letech, kdy jsem definitivně odložila jehlice, těsně před vánocemi. Obr. 1: Jedna ponožka První ponožka je krpatá, jako vlnobití. Hlavně to přidávání, abych zachovala rovinu, mi činí problém. Pletařky ví. Prý mezi dva kopečky. Nevím, co mám pokládat za kopeček, tak splétám křivě. Přítelkyně mne nabádala, abych ji vypárala, ale já jsem si ji chtěla nechat jako odstrašující příklad na vzorek. Ale neodradilo mne to a pokračovala dál. Obr. 2 + 3: Dvě ponožky a tři ponožky Na obrázcích horní ponožka je ta nepovedená. Zbývající použitelné dvě se mi podařilo před vánocemi dokončit za značného přispění kamarádky, která občas se mnou ztrácela trpělivost. Občas jsme odložily jehlice, daly si panáka, ohlásila jsem, že dnes už plést nebudu. Do příště mi to opravila. Jinak bych ...

KRESLENÍ PRO VĚK 12 A VÍCE

To by člověk nevěřil, co dělá stínování a vhodná volba tužek a pastelek. Zaznamenat dynamiku a světlo je v kreslení docela problém. Musím si ještě obstarat blender pro zesvětlování a thunder pro tmavá místa na kresbě pro získání tmavého efektu. Existuje i pastelka pro plynulý přechod barev, může se hodit. Maluji zatím do sešitu, skicáky zatím nepoužívám. Začnu tehdy až si budu myslet, že kresba získá na kvalitě. Na ten pel mel co zkouším, je sešit vhodný a vleze se do něho více kreseb, i nepovedených. Papír to skousne a já budu vidět, kde se stala chyba. A prvních pár začátečnických obrázků pro dospívající mládež a starší: Obr. 1: Dívka, panda Obr. 2: Dívka s deštníkem Obr. 3: Dívka s flétnou Obr. 4: Chlapec, země, skála Obr. 5: Kříž s andělskými křídly Obr. 6: Matka s dítětem Obr. 7: Dvě slečny a Ježíš Obr. 8: Most s krajinou Obr. 9: Silnice s alejí Obr. 10: Oslava kostlivce Obr. 11: Pistole, hlava koně Obr. 12: Tygr Tak to je vzorek mých prvních...

COPAK SE TO UDÁLO?

Copak se to událo bylo toho nemálo vypravil se na svět klouček kolem sebe velký hlouček.   Komu se to podobá mámě, tátovi či na oba dědovi či bábě odpoví vám hravě.   Jsem jaký jsem sobě podoben přináším vám radost, smích podoben komu? To je ve větvích.     Obr. 1: V porodnici    Obr. 2: Po třech dnech doma   Obr. 3   Obr. 4: Výbavička pro „velkého kluka“    Obr. 5: A po měsíci už si hraje     Obr. 6: Velikonoční Dostala se mi do rukou veselá velikonoční říkanka: Hody, hody, doprovody, kuřátko šlo do hospody, dalo si tam frťana, tancovalo do rána.   Obr. 7: Kuřátko   Mějte se hezky.