Přeskočit na hlavní obsah

Recept na štěstí

V lednu jsem psala a upravila výňatek z knihy Sun Lighta Bible štěstí. Nazvala jsem ho Přikázání štěstí. Určitě se najdou lidé, kteří na moudra, jak získat štěstí, udržet si ho, jak se mají chovat nebo jak štěstí vnímat, nevěří. Tahle malá knížečka mne kdysi velmi oslovila. Řekla bych, že základem je pozitivní myšlení v každé situaci. Ono se to lehko řekne. Na druhé straně každý je především sám svého štěstí strůjcem a záleží také, jak ho vnímá. Každému stačí ke štěstí něco jiného. Bezdomovcovi stačí láhev alkoholu a bezmezná svoboda. Nepotřebuje ani střechu nad hlavou. Kdo se vyhne nějakému průšvihu a uvědomí si to, řekne: "Měl jsem víc štěstí než rozumu." Pro někoho je štěstí vyhrát ve sportce, pro jiného sehnat lukrativní zaměstnání, vyhrát konkurzní řízení, zakázku nebo veřejnou soutěž. Každý má představy o štěstí jiné. Jsou tací, kteří když se konečně hrabou ze dna, si uvědomí, že jsou v podstatě šťastni.Trefně bylo v nějaké pohádce na otázku, co je štěstí, odpovězeno: "Muška jenom zlatá."

Obecný recept na štěstí není. Štěstí prožívá vždy jedinec sám. Nemůže ho předat, ani ho nemůže převzít někdo jiný. Krásné je, když se může radovat s nejbližšími, ať je to rodina, kamarádi. Ale je to jen jeho štěstí. Určitě mezi známými bude mít i takové, kteří mu budou jeho štěstí závidět. A to nemluvím o tom, že někdy to štěstí může být vykoupeno letitou dřinou, jindy náhodou, ctižádostí.

Štěstí je měřítko kladných hodnot, jsou to naše uskutečněná přání a tužby, které prožíváme. Pokud se nám našich stanovených cílů nepodaří dosáhnout, býváme hluboce zklamáni. Uvědomme si, že štěstí netrvá věčně. Sotva dosáhneme nějakého přání, hned se objeví tisíce dalších a jsme smutni, že se neplní. Všechna přání, tužby, pocit štěstí je v našich hlavách. Je to naše euforie.

Vždycky zdvihám výstražně prst a říkám, že nic netrvá věčně - ani štěstí, ani neštěstí (ani láska k jedné slečně Smějící se).
Mám-li posuzovat své štěstí, tak měřítkem je opak, neštěstí. Člověk je už od přírody takový, že chce, aby to pěkné trvalo na věky a to smutné, nepodařené, tragické, aby se mu vyhýbalo. S jistotou lze říci, že to nejde. To bychom nesměli mít žádné city.

A tak si říkám, jak nás nabádá většina publikací, žít v klidu a míru, v pohodě, modlit se, meditovat, nevzrušovat se, žiji ještě? Kontrolovat své chování, své dobré skutky, zapuzovat od sebe zlo, nedopouštět se chyb, omylů, jen se lehce usmívat blažeností a štěstím, o kterém vlastně ani nevím, co je - žiji ještě? Řekla bych nedělat nic, aspoň nic nepokazím, nic necítit, nic nevnímat. To chci? Ne, haló, já jsem tady.

Jsem-li pro někoho láskou, oporou, studnicí moudra nebo blbosti, vzorem, tak mne to těší, ale štěstí ani těm druhým nepřinesu, natož sobě. Nevím, odkud kam se nosí a kde ho mám najít. Jsem-li pro někoho trapkou, blbem, podivínem a kdo ví, jaké všechny vlastnosti bych mohla mít, jeho názor. Štěstí mu to nepřinese a mně také ne.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

SILVESTROVSKÁ PROCHÁZKA ROKU 2023

K poslední dlouhé noci jsme vykonali krátkou 1,5 hodinovou túru přes Kraví horu a Wilsonův les.   Vyhlídka na Brno z bývalé sjezdovky v Žabovřeskách. Počasí bylo teplé, kolem 5 o C. Slunce se ale schovalo. Oblíbené graffiti   Studánka ve Wilsonově lese   Všem a nejen těm, co zavítáte na můj blog, přeji krásný Nový rok 2024 a všechno dobré. Velice si vážím vaší věrnosti a doufám, že se zde budeme setkávat i nadále. V srdci chovám naději, že naše zemička bude vzkvétat. Vždyť je zde tolik dobrých a schopných lidiček.  Převzato z Pinterestu V Novém roce 2024 vítá Mirijam  

VÝSTAVA ALFONS MUCHA

Nedávno jsem navštívila výstavu v mém rodném městě v Ivančicích, kde se narodil 24. července 1860 i malíř světového jména Alfons Mucha. Žil v období secese, a to ovlivnilo i jeho tvorbu. Jeho práce zobrazují především ženskou krásu. Jeho otec Ondřej byl vyučený krejčí, pocházel z vinařské rodiny a v pozdějším věku působil jako soudní úředník v zadním traktu budovy v Ivančicích. V bývalé budově soudu se nyní konají výstavy významných osobností města Ivančic. Nejznámější jsou Alfons Mucha a český herec Vladimír Menšík. Ondřej poslal syna Alfonse na Slovanské gymnázium do Brna. Pražská akademie mu byla zprvu odmítnuta z důvodu nedokončené střední školy. Školu nedokončil ne v důsledku svého zdravotního stavu, jak prohlašoval, ale pro velký počet neomluvených hodin. Dobré známky měl Mucha z kreslení a ze zpěvu. Přesto Muchovy tvorby si všimnul profesor Lhota. Po školním neúspěchu působil Alfons Mucha jako písař u soudu v Ivančicích. Jedna z jeho prvotin bylo zhotovení divadelní dekorace pro

PŘEKVAPENÍ K NAROZENINÁM

Dcera se narodila krátce před novým rokem, ale za to vlastně může švagrová. Přišla k nám na návštěvu a říkala, že pokud už mám porodní indicie čtrnáct dní, neměla bych váhat a zajít za svou gynekoložkou, neboť se miminko pravděpodobně chystá na boží svět. Sice takhle už se chystalo dva týdny, nicméně dala jsem se přesvědčit a nechala nedovařený oběd nudle na sladko s tvarohem a vypravili jsme se s manželem za mojí doktorkou. Lékařka provedla testy a hned mne odeslala do porodnice. Chtěla jsem rodit v rodném městě, tak nás čekala ještě 30 minutová jízda. Naložili jsme syna a vydali se na cestu. Bylo nasněženo, námraza a první větší kopec nebyl schopen manžel vyjet. „Uklidni se, neblázni, žádné bolesti nemám, nespěchej,“ konejšila jsem ho. Dorazili jsme do města, ale moje máma, která měla pohlídat syna po tu dobu, než mne manžel doprovodí do porodnice, nebyla doma. „Je u kadeřnice,“ sdělila nám sousedka. Našli jsme ji pod sušákem. „Nemohu hlídat, musím si nechat upravit vlasy.“ „Neblbn